Zákulisie výroby bicyklov Giant: Ako vzniká desiata generácia pretekárskeho modelu TCR
Po prvýkrát vo svojej 52-ročnej histórii otvorila spoločnosť Giant Bicycles dvere svojej výrobnej fabriky GTM (Giant Taiwan Manufacturing) v meste Tai Chung na Taiwane.
Pri príležitosti predstavenia desiatej generácie cestného pretekárskeho bicykla TCR umožnil Giant nahliadnuť do procesu výroby bicykla, ktorý príde na trh v roku 2025.
Moderné centrum GTM je miestom, kde Giant vyrába všetky svoje prémiové modely určené na cestnú, gravel a horskú cyklistiku. Nový model TCR bol nielen navrhnutý, ale aj vyvinutý a vyrobený práve tu.
V nasledujúcej reportáži je zdokumentovaná výroba pretekárskeho špeciálu TCR od surových vlákien až po hotový bicykel pripravený na asfalt.
Každý bicykel značky Giant, ktorý nesie označenie „Advanced“, pochádza z výroby v Tai Chungu – či už ide o horské, gravel, cyklokrosové alebo cestné modely. Tento závod je tiež centrom výroby prémiových komponentov či karbónových ráfikov značky Cadex, ktorá patrí Giantu.
Práve s modelom TCR značka Giant predstavila svoje pokročilé kompozitné materiály, ktoré sa odvtedy rozšírili na všetky profesionálne modely značky. Pôvodný TCR, uvedený na trh v roku 1997, je bezpochyby jedným z najdôležitejších cestných bicyklov posledných 30 rokov, ktorý mal obrovský vplyv na moderný dizajn bicyklov.
Model TCR bol dielom legendárneho britského dizajnéra a inžiniera Mika Burrowsa, ktorý priniesol revolučný pohľad na geometriu rámu. Pôvodný hliníkový TCR zaujal svojím kompaktným rámom so sklonenou hornou trubkou a predĺženou aero sedlovou trubkou.
V roku 2000 dostal TCR závitové hlavové zloženie – na prvý pohľad nenápadnú, no prelomovú inováciu, ktorá znížila hmotnosť a zvýšila tuhosť prednej časti bicykla.
Ďalším veľkým krokom vpred bol TCR Composite – prvý celokarbónový model, ktorý debutoval na Tour de France v roku 2002. Joseba Beloki na ňom získal druhé miesto, hneď za Lanceom Armstrongom.
Odvtedy bol TCR voľbou profesionálnych tímov ako Sunweb a jazdcov svetovej elity vrátane Marka Cavendisha a Marianne Vos. V roku 2018 získal TCR naše ocenenie Bicykel roka. Novšie generácie priniesli kotúčové brzdy, ktoré postupne nahradili klasické ráfikové brzdy, a rozšírenie o elektronické radenie.
Najnovší model desiatej generácie TCR predstavuje niekoľko prelomových vylepšení, vrátane plne vnútorného vedenia káblov a vylepšenej aerodynamiky. Ako však takýto moderný bicykel vzniká?
Od vlákna až po hotový rám
Bežný postup výroby moderných karbónových rámov spočíva v tom, že značka nakupuje predimpregnované karbónové pláty, ktoré sa zvyčajne dodávajú v rolkách. Ide o štandardnú karbónovú tkaninu, ktorá už obsahuje živicu. Po zahriatí v špeciálnej peci na karbón sa v rámových formách materiál spevní a získa požadovaný tvar rámu.
Karbónové pláty majú rôzne vlastnosti – od ľahkých a tuhých vysokomodulových vlákien až po štandardné vlákna, ktoré ponúkajú o niečo väčšiu pružnosť, ale sú ťažšie. Väčšina výrobcov kombinuje rôzne typy plátov, aby dosiahla požadované vlastnosti rámu.
Prístup spoločnosti Giant je však jedinečný. Namiesto nákupu hotových karbónových plátov nakupuje surové vlákna priamo z Japonska, ktoré je svetovým lídrom vo výrobe karbónových materiálov. Tieto vlákna následne spracováva vo svojich tkáčskych strojoch a vytvára vlastný materiál podľa špecifických požiadaviek.
Táto metóda umožňuje inžinierom spoločnosti Giant optimalizovať každý komponent rámu a dosiahnuť dokonalú rovnováhu medzi hmotnosťou, tuhosťou, pružnosťou a pevnosťou. Takáto kombinácia vlastností by nebola možná pri použití štandardných karbónových plátov, ktoré sú bežne dostupné na trhu.
Séria tkáčskych strojov v Giante ťahá zdanlivo stovky nití vlákna z nespočetných cievok, aby vytvorili pláty kompozitného materiálu, ktorý výrobca označuje „Advanced“.
Giant zaviedol svoj vlastný tkaný karbón už pri predchádzajúcej generácii modelu TCR, pričom vyrobil doteraz najľahšiu sadu komponentov pre akýkoľvek z jeho karbónových rámov. Pri aktuálnej generácii však značka prehodnotila každý detail výrobného procesu, aby odhalila možnosti ďalších vylepšení.
Presnejšie než lasery
Jedným z najväčších zlepšení vo výrobnom procese bolo upustenie od laserového rezania karbónových plátov. Laser sa dlho považoval za najpresnejší spôsob rezania vláknitých materiálov do požadovaných tvarov.
Problémom však je, že laser počas rezania vytvára teplo, ktoré aktivuje mikroskopické oblasti živice v karbónových plátoch, čo spôsobuje drobné nerovnosti na okrajoch materiálu. Tieto zvrásnené okraje nútili spoločnosť Giant prekrývať jednotlivé pláty, aby sa zabezpečila optimálna pevnosť.
Inžinieri spoločnosti Giant však pochopili, že ak by dokázali tieto nedokonalosti odstrániť, mohli by znížiť hmotnosť rámov, zachovať ich pevnosť a zároveň zefektívniť výrobu.
Odstránením týchto nedokonalostí sa podarilo znížiť množstvo prekrytí medzi jednotlivými plátmi, a tým aj počet dielov potrebných na výrobu rámu.
Tento pokrok viedol k vývoju novej metódy nazývanej „studené rezanie čepeľou“, ktorá Giantu umožnila znížiť počet dielov potrebných na výrobu rámu a vidlice TCR Advanced SL z pôvodných 380 na 270.
Ručná práca
Po narezaní na požadované tvary sú jednotlivé karbónové diely skladované v klimatizovaných chladiarňach priamo vo fabrike. Tým sa zabezpečí, že materiál zostane v optimálnom stave, kým ho technici ručne neuložia do foriem.
Nixon Huang, manažér cestnej kategórie Giantu, vysvetľuje: „Naši odborníci na karbónové vlákna absolvujú viac ako šesťmesačné zaškolovanie, než začnú pracovať na výrobe našich prémiových rámov.“
Miestnosti určené na ručné vrstvenie karbónu sú vybavené systémami na odsávanie prachu a klimatizáciou, aby sa zachovala čistota surových karbónových rámov a živica sa udržiavala na optimálnej teplote. Takto sa zabezpečí, že výsledná štruktúra rámov plne zodpovedá zámeru inžinierov.
10-tisíc kilometrov testovania
Po vytvarovaní sú rámy z každej výrobnej série odoslané do testovacích laboratórií spoločnosti Giant, kde podstúpia záťažové testy na špeciálnych strojoch.
Tieto testy simulujú jazdu na vzdialenosť 10-tisíc kilometrov vrátane šliapania, nárazov od terénu a zaťaženia každej časti rámu a vidlice.
Až keď vzorové rámy prejdú touto fázou testovania, ostatné rámy a vidlice z rovnakej série sú uvoľnené na dokončovacie práce.
Každá karbónová vidlica vyrobená v závode GTM prechádza röntgenovou kontrolou, aby sa zabezpečilo, že jej vnútorná štruktúra je dokonalá.
Podľa Nixona Huanga sú interné štandardy kvality spoločnosti Giant pre laboratórne testy nastavené o 20 % prísnejšie, než vyžadujú medzinárodné normy pre karbónové rámy bicyklov.
Ešte predtým, než sa rám TCR Advanced SL nalakuje a zmontuje, prejde viac než 11 hodinami výroby a dotkne sa ho viac ako 50 párov rúk.
Lakovanie, konečné úpravy a montáž prémiových modelov Giant sa realizujú priamo v závode GTM. Na montážnej linke, ktorá je riadená počítačovým systémom, pracuje tím technikov, ktorí sa špecializujú na každý detail.
Počas montáže sú inštalované a namazané stredové zloženia a hlavové zloženia, prevlečené hadice a namontované všetky ostatné komponenty. Každý krok montáže prebieha samostatne.
Na konci montážnej linky každý bicykel kontroluje tím špecialistov na kvalitu. Až keď bicykle prejdú všetkými testami bezchybne, bicykle sú zabalené a pripravené na distribúciu do celosvetovej siete spoločnosti Giant.
Pokročilá výroba, nie masová produkcia
Čo si môžeme odniesť z návštevy výrobného závodu GTM spoločnosti Giant?
Predovšetkým to, že výroba karbónových rámov sa v tomto prípade nedá označiť za typickú masovú produkciu. Nejde o továrne plné robotov, ktoré by denne vyrábali tisíce rámov.
Naopak, proces je stále veľmi závislý od ručnej práce. Dokonca aj relatívne jednoduchý rám, akým je TCR, prejde rukami viac než 50 ľudí počas jeho výroby. Pri komplexnejších modeloch, ako je napríklad zjazdový Glory Advanced, je tento počet pravdepodobne ešte vyšší.
Často hovoríme o kráse ručne vyrábaných bicyklov. Avšak bicykel Giant s označením Advanced SL môže byť paradoxne „viac ručne vyrábaný“ než zákazkový oceľový alebo titánový bicykel, ktorý používa štandardné trubky.
Treba mať na pamäti, že Giant si tká svoj vlastný karbón priamo vo svojom závode a jednotlivé vrstvy ukladajú technici ručne, pričom dodržiavajú prísne štandardy.
Pozornosť, ktorú inžinieri spoločnosti Giant venujú aj tým najmenším detailom, je obdivuhodná. To všetko s cieľom dosiahnuť čo i len nepatrné zlepšenia v špičkových modeloch značky. Už len za tento prístup si Giant zaslúži uznanie.
Príbeh pretekárskeho bicykla TCR
Pôvodný TCR, čo znamená Total Compact Racing, adaptoval myšlienku kompaktnej geometrie rámu zo sveta horských bicyklov na cestnú cyklistiku. Tento prístup priniesol zásadnú zmenu v dizajne cestných bicyklov.
Hlavnou myšlienkou bolo, že menší predný trojuholník rámu je nielen ľahší, ale aj tuhší v porovnaní s tradičnými rámami. Zadná časť rámu bola takisto kompaktnejšia, čo znížilo celkovú hmotnosť bicykla a zároveň zjednodušilo inžiniersku prácu pri optimalizácii prenosu sily a efektivity.
Prvé modely mali aj významnú výhodu v aerodynamike. Predĺžené sedlovky mohli byť tvarované do aero profilu a vyrobené z karbónu, čo okrem zlepšenia aerodynamiky prispelo aj k zvýšeniu komfortu jazdy.
Mike Burrows, ktorý stál za návrhom TCR, vytvoril tiež novú vidlicu s aerodynamickým profilom, ktorá vylepšila odpor vzduchu na prednej časti bicykla.
TCR nebol len technologickým prielomom, ale aj komerčným úspechom. V 90. rokoch sa cestné bicykle vyrábali vo veľkom množstve veľkostí – bežne až 12 rôznych veľkostí rámov. Každá veľkosť si vyžadovala odlišné sady trubiek a formy na ich zváranie.
Giant však s modelom TCR dokázal zjednodušiť výrobu. Stačilo vyrobiť tri veľkosti rámov – malý, stredný a veľký – a doplniť ich o sedlovky z karbónu rôznych dĺžok a plne nastaviteľné predstavce vo veľkostiach 105, 120 a 135 mm.
Do roku 2018 sa Giant vrátil k širšiemu rozsahu veľkostí, pričom model TCR sa vyrábal v piatich veľkostiach – od XS po XL, aby vyhovoval rôznorodým potrebám jazdcov.
Pôvodný model však čelil aj právnym sporom. UCI (Medzinárodná cyklistická únia) spočiatku tvrdila, že geometria so sklonenou hornou rúrkou porušuje pravidlá dizajnu bicyklov. Giant sa však odvolal a v roku 1997 bol nový TCR schválený.
V roku 1998 sa Giant stal sponzorom špičkového španielskeho tímu ONCE, v ktorom jazdili hviezdy ako Francúz Laurent Jalabert, Švajčiar Alex Zülle a Belgičan Johan Bruyneel.
Počas prvých kontrol bicyklov po predstavení modelu TCR si Giant dával pozor na dodržiavanie hmotnostných limitov UCI. Anodizované bicykle používané Jalabertom boli tak ľahké, že ich na váženie vždy privážali s plnými fľašami. Objavili sa dokonca fámy, že tím uvažoval o naplnení rámov ľadovými kockami pred vážením, aby dosiahli požadovanú hmotnosť.
Podobné problémy v tom čase zažívala aj spoločnosť Cannondale s tímom Saeco, čo viedlo k mnohým diskusiám o hmotnostných limitoch s predstaviteľmi UCI.
Príbeh TCR však ukazuje, ako Giant dokázal prekonať výzvy a priniesť inováciu, ktorá zmenila svet cestnej cyklistiky.
História modelu TCR
- 1997: Predstavenie prvého produkčného modelu TCR. K dispozícii boli tri veľkosti rámov (S, M, L) a predstavce v troch dĺžkach.
- 1998: Španielsky tím ONCE debutuje s modelom TCR na Tour de France. Pre zákazníkov sa vyrába replika tímového bicykla ONCE so sadou Campagnolo Record.
- 2000: Tímová replika TCR dostáva 1-palcové závitové hlavové zloženie.
- 2002: Druhá generácia TCR, prvýkrát celokarbónová, debutuje na Tour de France.
- 2003: Modely TCR Composite sa dostávajú do obchodov.
- 2004: Tretia generácia TCR debutuje na Tour de France s tímom T-Mobile. Tím vyhráva klasifikáciu tímov v rokoch 2004-2006.
- 2005: Do obchodov prichádza verzia TCR v piatich veľkostiach s integrovanou sedlovkou (ISP).
- 2006: Štvrtá generácia TCR s väčšími a tuhšími zadnými vzperami debutuje s tímom T-Mobile.
- 2008: Piata generácia TCR Advanced SL prichádza do obchodov so stredovým zložením press-fit a integrovaným vedením káblov. Mark Cavendish na ňom vyhráva štyri etapy Tour de France.
- 2009: Denis Menchov, jazdiaci za tím Rabobank, vyhráva Giro d’Italia na modeli TCR Advanced SL.
- 2012: Šiesta generácia TCR debutuje na Tour de France s tímom Rabobank.
- 2015: Siedma generácia TCR debutuje na Tour de France s tímom Giant-Alpecin.
- 2016: Ôsma generácia TCR, prvá s integrovanými kotúčovými brzdami, prichádza do obchodov.
- 2017: Jazdec tímu Sunweb, Tom Dumoulin, vyhráva Giro d’Italia. Tím zároveň získava bodovaciu a vrchársku klasifikáciu na Tour de France.
- 2018: Model TCR s ráfikovými brzdami získava ocenenie Bicykel roka.
- 2019: Deviata generácia TCR Advanced SL je testovaná ako prototyp pre profesionálnych jazdcov tímu CCC.
- 2022: Simon Yates z tímu Jayco-AlUla vyhráva na modeli TCR Advanced SL etapu na Paríž-Nice a horskú etapu na Giro d’Italia.
- 2024: Predstavenie desiatej generácie modelu TCR.