Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

TEST: Focus JAM²

Nemecká značka Focus vynovila svoj všestranný elektrický bicykel JAM² (JAM Squared). Podľa ich slov ide skôr o evolúciu než revolúciu.
Hodnotenie: 4.5/5
7 999
Dominika Vlčeková
TEST: Focus JAM²

Naše hodnotenie

Focus JAM² je univerzálny e-bike, ktorý sa nezľakne akéhokoľvek terénu. Nižšie ťažisko a kratší rázvor kolies z neho robia naozaj zábavný bike, na ktorom vydržíte vďaka novému motoru Bosch jazdiť do zbláznenia.

+PLUSY

  • Skvelý motor Bosch
  • Dobrá stabilita a ovládateľnosť
  • Dobrá výbava

-MÍNUSY

  • Integrovaný kokpit nemusí vyhovovať každému
  • Ak ste zjazdovo orientovaný jazdec, zrejme budete potrebovať odolnejšie plášte

E-bike má hliníkový rám a zdvihy 160/150 mm, zároveň preberá novinky od Boschu, a teda nový motor s novými batériami. Zákazník si tak bude môcť vybrať, s akou batériou sa vydá na trasu.

Čo všetko je ešte nové a ako bicykel jazdí? To sme zisťovali na predstavení e-biku na trailoch pri francúzskom meste Munster.

Rám

Rám e-biku JAM² je hliníkový, aj keď sa vám to na prvý pohľad nemusí zdať. Môžu za to úhľadne spracované zvary v oblasti hlavovej trubky.

Pri otázkach na rám sme od hlavnej dizajnérky dostali odpoveď, že tento dizajn bude vo Focuse v najbližších rokoch vidieť čoraz častejšie. Má ísť o špecifický znak dizajnu Focus.

Zvary sú na ráme viditeľné, aj keď na prvý pohľad sú ukryté. Nájdete ich však v oblasti motora a na zadnej stavbe. Do rámu je integrovaná pohonná jednotka, a teda najnovší motor Bosch Performance Line CX 5. generácie. Ten je v ráme uchytený pomocou dvoch skrutiek, čo je taktiež novinka.

Od svojho predchodcu sa nový motor nelíši číslami – tie zostali rovnaké a to, že motor má krútiaci moment 85 Nm a výkon až 600 W. V čom sa však líši, je prejav a množstvo nových funkcií.

Celý systém spolupracuje s novými batériami, a to konkrétne s kapacitami 600 Wh alebo 800 Wh a je k nim možné pripojiť aj „Range extender“, ktorý poskytuje dodatočnú kapacitu 250 Wh. Jazdec tak má v podstate na výber zo štyroch možností (600 Wh, 600 Wh + 250 Wh extender, 800 Wh, 800 Wh + 250 Wh extender).

Zaujímavosťou je, že do rámu je možné vďaka novému dizajnu batérií uchytiť oba varianty. Pri použití 800 Wh batérie však budete potrebovať iný spodný kryt, ako je to pri batérii s kapacitou 600 Wh. Batérie sú jednoducho vyberateľné a nebudete na to potrebovať žiadne náradie.

JAM² jazdí s 29-palcovými kolesami a jazdcovi poskytuje 160 mm zdvihu vpredu a 150 mm vzadu. Bicykel vo veľkosti L váži vrátane 600 Wh batérie 24,3 kg, pri špecifikovaní väčšej 800 Wh batérie to bude ešte o 0,9 kg viac.

Testovali sme najvyšší model bicykla s výbornou špecifikáciou, ktorého cena sa vyšplhala na 7 999 eur.

Geometria rámu je moderná a uhly hlavovej, resp. sedlovej trubky sú 65 a 76,5 stupňa. Dosah (reach) v tejto veľkosti je 455 mm, rázvor kolies má 1 239 mm a výška alebo stack je 639 mm.

Komponenty

Ako som už spomínal, testovaný model je najvyššou verziou JAM², čomu zodpovedá cena, ale aj voľba komponentov.

O pruženie vpredu sa stará vidlica RockShox Lyrik Ultimate so zdvihom 160 mm.

Tlmenie nárazov vzadu zabezpečuje tlmič RockShox Super Deluxe Select+, ktorý obsluhuje 150 mm zdvihu.

Pohon dodáva americký výrobca SRAM, konkrétne je to elektronický prehadzovač s radením SRAM GX AXS.

Brzdný výkon poskytujú SRAM Code Silver s veľkými 200 mm kotúčmi.

Teleskopická sedlovka je OneUp V3 so zdvihom 180 mm pri veľkosti e-biku M.

Kolesá sú špeciálne vytvorené v spolupráci so spoločnosťou DT Swiss a ide o model HX 1700. Na nich sú obuté plášte Schwalbe Albert Trail s mäkkou (fialovou) zmesou vpredu a so strednou (oranžovou) vzadu.

Kokpit je pri najvyššom modeli integrovaný.

Jazda

E-Bike Focus JAM² 6.0 sme testovali na trailoch vo francúzskom meste Munster, kde sme sa stretli s naozaj vynikajúcimi podmienkami na jazdenie.

Počas dvoch dní sme na e-biku prešli zhruba 100 km a nastúpali poriadnu dávku výškových metrov. Jazdili sme na spevnených cestách, šotoline, technických výšľapoch a užívali si jazdu po perfektných trailoch s hrabankou, ale aj na štrku.

Ako to už pri elektrobicykloch býva, prvé, čo si všimnete, je jeho výkon na rovine, prípadne do kopcov. Tu musím povedať, že veľmi pozitívne hodnotím špecifikáciu nového motora Bosch a takisto jeho prejav počas jazdy. Je naozaj skvelé, ako motor reaguje aj na malé podnety, čo oceníte najmä pri strmých výšľapoch. Ak do pedálov ťuknete len mierne, motor vám pomôže v malej miere, ak doň tlačíte silou, aj reakcia bude rýchla. Celý systém sa tak stáva intuitívnejším a funguje v teréne oveľa lepšie než predchádzajúca generácia.

Menej skúsení jazdci ocenia podporu pri zastavení v kopci (Hill hold) a rozbiehaní do kopca (Hill start assist), ktoré funguje v režime tlačenie bicykla (Walk mode). Vynikajúco funguje aj odpruženie bicykla, ktoré výborne spolupracuje s jeho geometriou. Oceníte to pri strmých a technických výšľapoch, pri ktorých ostáva predné koleso na zemi a vďaka skvelému tlmiču má zadné koleso dostatok trakcie.

To že Focus JAM² je univerzál, sa potvrdzuje aj v zjazdoch. Veľmi sa mi páčila stabilita, ktorú bicykel poskytuje vďaka nízkemu ťažisku, ktorá je však parádne doplnená ovládateľnosťou. Musím povedať, že osobne nie som veľký fanúšik ťažkých e-bikov, ale na tento som si vďaka tomu zvykol rýchlo.

Bicykel je dostatočne obratný napriek použitiu 29-palcových kolies. V dnešnom bike biznise sa skôr razí cesta mullet nastavenia, z môjho pohľadu je tu však 29-ka správne a dá sa s ňou užiť množstvo zábavy.

Mierne výhrady mám k plášťom, a ak ste viac zjazdovo orientovaný jazdec, zrejme časom siahnete po plášti so zvýšenou ochranou vzadu. Predsa len kombinácia e-biku s vyššou hmotnosťou a agresívnejším jazdným štýlom si to vyžaduje.

Niekomu môže vadiť relatívne vysoký kokpit s integrovanými riadidlami, ale to sa dá jednoducho upraviť.

Brzdy aj prehadzovač fungovali, samozrejme, spoľahlivo a počas jazdy sme s nimi nezaznamenali žiadne problémy.

Všetky tieto faktory robia z Focus JAM² zábavný elektrobicykel.

Ale čo ak sa dostanete do náročnejšieho terénu, než ste predpokladali? Bude to zábava! Totiž aj v najťažších miestach ťažíte z výborného odpruženia, ktoré vám poskytuje dostatok opory na technických trailoch, ale aj pri väčších skokoch a tvrdších dopadoch. Najlepšie na tom je, že bicykel má naozaj tichý prejav, čo je skvelé. Je to spôsobené umne zvolenými ochrannými prvkami rámu, ale aj vylepšeniami v motore Bosch.

Špecifikácia

  • Motor Bosch Performance Line CX, 85 NM
  • Batéria Bosch PowerTube Li-Ion (600 Wh)
  • Vidlica Rock Shox Lyrik Ultimate, zdvih 160 mm
  • Tlmič Rock Shox Super Deluxe Select+
  • Riadidlá Focus C.I.S. One Piece SL Cockpit, 800 mm
  • Radenie SRAM AXS POD
  • Prehazdovač SRAM GX Eagle Transmission AXS, 12 rýchlostí
  • Kľuky SRAM GX Eagle, 165 mm
  • Brzdy SRAM Code SLV
  • Kolesá DT Swiss HX 1 700 29 palcov
  • Plášte Schwalbe Albert, Super Trail, ADDIX Ultra Soft, 29 x 2,6″ (p)/Schwalbe Albert, Trail, ADDIX Soft, 29 x 2,6″ (z)
  • Sedlovka OneUp V3
  • Hmotnosť 24,3 kg

www.focus-bikes.com

Aktuality

13:24 Budú jazdci Astany pretekať v roku 2025 na bicykloch čínskej značky X-Labs?

Kazašský tím končí spoluprácu s talianskou značkou bicyklov Wilier a v roku 2025 budú jazdci pretekať pravdepodobne na bicykloch čínskeho výrobcu XDS, keďže čínska spoločnosť sa stala veľkým investorom WorldTour tímu Astana Qazaqstan. (Cyclingnews)

12:26 Fotogaléria: 100 úžasných fotografií z Tour de France, Giro d’Italia a Vuelta a España 2024.

Na Gire a Tour predviedol Tadej Pogačar absolútnu dominanciu, zatiaľ čo Primož Roglič získal svoj štvrtý červený dres na Vuelte.

10:21 Nechodíme na pivo, ale v podstate sme susedia. Primož Roglič hovorí o vzťahu s Tadejom Pogačarom.

„Spôsob, akým vyhráva, vo mne vyvoláva pocit, že niečo robím rozhodne zle,“ hovorí Roglič s úsmevom na tvári a uznal kvality svojho krajana.

09:50 Romain Bardet: Oxid uhoľnatý môže vysvetliť trajektóriu niektorých ľudí, o ktorých sme pred rokom ani nevedeli.

Dýchací prístroj na oxid uhoľnatý má pomôcť k vyššiemu výkonu. „Teraz je na autoritách, aby rozhodli, či to zakážu a či zavedú kontroly,“ hovorí Bardet. (Eurosport)

Včera 20:56 „Jonas Vingegaard sa musí posunúť vo všetkých oblastiach,“ aby sa vyrovnal Tadejovi Pogačarovi, hovorí jeho tréner Tim Heemskerk.

„Pogačar tento rok zdvihol latku vyššie. Teraz musíme my, Jonas a tím túto medzeru zaplniť,“ hovorí tréner Tim Heemskerk. (Velo)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu