Poradňa: Zlepšenie aerodynamiky je najrýchlejší (a najlacnejší) spôsob, ako jazdiť na bicykli rýchlejšie
Zlepšenie aerodynamiky je najrýchlejší spôsob, ako jazdiť na bicykli rýchlejšie a šéf oddelenia výkonnosti v tíme EF Pro Cycling Peter Schep to zdôrazňuje ich jazdcom každý deň.
Nie je to však len najrýchlejší a najjednoduchší spôsob, ako jazdiť rýchlejšie, ale tiež najlacnejší spôsob, keďže úprava pozície jazdca do viac aerodynamickej polohy nestojí nič, aj keď je pravda, že v niektorých prípadoch si to môže vyžadovať výmenu komponentu, najčastejšie riadidiel alebo predstavca.
Peter Schep neustále hľadá spôsoby, ako znížiť množstvo aerodynamického odporu, ktorému čelia jazdci pri jazde na bicykli.
Každé zlepšenie, ktoré s nimi dokáže dosiahnuť prostredníctvom testovania vo veternom tuneli či počítačového modelovania, sa rovná vyššej rýchlosti na ceste.
Je to preto, že odpor vetra je hlavnou silou, ktorú musí cyklista prekonávať. Čím rýchlejšie idete, tým viac vzduchu musíte pred sebou tlačiť. Preto každá malá úprava vašej pozície, oblečenia alebo vybavenia, ktorá zníži tento odpor, vám umožní dosiahnuť vyššiu rýchlosť efektívnejšie.
Prečítajte si tiež
- 10 výživových doplnkov pre lepší výkon aj zdravie, ktoré reálne užívajú profesionálni cyklisti
- 10 vecí, ktorým by ste sa mali vyhnúť po jazde na bicykli alebo tréningu
Keď ste v dobrej aero polohe, na dosiahnutie danej rýchlosti budete potrebovať menej energie a vaša rýchlosť sa pri danom výkone zvýši.
Jednoducho povedané, pri rovnakom výkone pôjdete rýchlejšie.
Na pretekoch, akými sú Tour de France, to môže znamenať rozdiel medzi víťazstvom a prehrou, takže špecialista z tímu EF investuje obrovské množstvo času a zdrojov do hľadania zlepšení.
Ak nie ste pretekárom Tour de France, pravdepodobne nebudete musieť stráviť dlhé hodiny a dni vo veternom tuneli, aby ste ušetrili tri watty. Môžete však využiť tipy profesionálov a vďaka jednoduchej úprave jazdeckej pozície či vybavenia budete môcť jazdiť výrazne rýchlejšie.
V príspevku zo série Pro tips tímu EF Pro Cycling Peter Schep hovorí o troch spôsoboch, ako zlepšiť aerodynamiku pri jazde na bicykli.
Pozícia pri jazde
Správna jazdecká pozícia je jedným z najjednoduchších a najúčinnejších spôsobov, ako zlepšiť svoju aerodynamiku na bicykli. Znížením prednej plochy tela a optimalizáciou polohy môžete dosiahnuť vyššiu rýchlosť s menším úsilím.
„Viac ako 80 % aerodynamického odporu cyklistu pochádza od samotného jazdca. Najjednoduchší spôsob, ako znížiť odpor, je zmenšiť prednú oblasť. To znamená hlavu dole, lakte dovnútra. Samozrejme, musíte mať hlavu dostatočne zdvihnutú, aby ste videli pred seba,“ radí Peter Schep.
„Na efektívnu aero polohu jazdca sa zameriavame nielen u časovky, ale aj pre klasické cestné preteky. Pozícia je obzvlášť dôležitá, keď vediete skupinu alebo ste v úniku. V pelotóne je odpor menší, takže môžete jazdiť v uvoľnenejšej polohe.“
„Keď jazdíte proti vetru, čelíte maximálnemu odporu vzduchu a mali by ste sa viac sústrediť na svoju polohu. Čo sa týka bicykla, užšie riadidlá vám pomôžu zastrčiť dovnútra lakte a ramená.“
„Pretekári si tiež posúvajú sedlá dopredu, aby sa mohli lepšie oprieť o riadidlá. Pri testovaní bude osem z desiatich jazdcov rýchlejších s rukami na radiacich pákach namiesto úchopu v spodnej časti riadidiel. V podstate chcete dosiahnuť vodorovnú polohu predlaktia a plochý chrbát,“ vysvetľuje Schep.
Oblečenie
Moderné cyklistické oblečenie hrá kľúčovú úlohu v znižovaní aerodynamického odporu a svoju rýchlosť pri jazde na bicykli môžete zvýšiť aj využitím technológií a materiálov pôvodne vyvinutých pre časovky.
„Látky z časoviek prichádzajú už aj do cestných pretekárskych kombinéz. Kombinéza Rapha Aerosuit je v podstate časovkárske oblečenie so zadnými vreckami. Materiály a tkaniny pochádzajú tiež z technológií pre časovky.“
„Pri cestných pretekoch však musíte nájsť kompromis medzi aerodynamikou a problémami, ako je kontrolovanie tepla. Preteky sú oproti časovke dlhšie, takže budete potrebovať väčšiu priedušnosť.“
„Ak idete do strmého stúpania v horúcom počasí, vaša rýchlosť bude pomalšia, takže si môžete rozopnúť dres pre lepšie chladenie tela, ale pri zostupe a na rovine si ho treba zazipsovať, pretože vlajúca látka vás vo vyšších rýchlostiach spomalí.“
„Jednou z najlepších vecí, ktoré môže jazdec urobiť v tomto ohľade, je používanie aero ponožiek.“
„Nohy vytvárajú odpor svojou vlastnou plochou, ale pôsobí na ne ešte dodatočná sila, keďže pri pedálovaní sú v pohybe. Ak si dáte aj návleky na topánky, je to ešte lepšie,“ podotýka Peter Schep.
Bicykel a výbava
Výber správneho vybavenia môže výrazne ovplyvniť vašu schopnosť prekonať odpor vzduchu. Aero bicykle, kolesá s hlbokými ráfikmi a špeciálne navrhnuté prilby sú navrhnuté tak, aby maximalizovali vašu efektivitu na ceste.
„Tradičné vrchárske bicykle sú výrazne pomalšie ako bicykle s aero-tvarovanými rúrami, ako sú naše LAB71 SuperSix EVO,“ hovorí Schep.
„Najjednoduchší spôsob, ako zrýchliť bicykel, ktorý už máte, je zaobstarať si kolesá s hlbokými ráfikmi. Naše Vision Metron 45 SL a 60 SL poskytujú skvelú rovnováhu aerodynamiky, ovládateľnosti a nízkej hmotnosti.“
„Vyššie ráfiky môžu byť rýchlejšie v priamom smere, ale budú viac ovplyvnené bočným vetrom a bude s nimi ťažšie zatáčať.“
„Ďalším veľkým faktorom sú prilby. Už sme niekoľkokrát urobili rozdiel v pretekoch tým, že naši jazdci mali aero helmy Procen Air. Je to najrýchlejšia prilba v pelotóne. Náš nový Cytal Carbon s karbónovým krídlom je tiež extrémne rýchly vďaka Venturiho efektu,“ dodáva Peter Schep.
Venturiho efekt je jav v aerodynamike, kde sa prúdenie vzduchu urýchľuje pri prechode cez zúžený priestor, čo vedie k zníženiu tlaku. Tento princíp je aplikovaný v dizajne prilby tak, aby vzduch prúdil rýchlejšie okolo hlavy jazdca, čím sa znižuje odpor a zvyšuje rýchlosť.