Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

SRAM predstavil nové gravelové 13-rýchlostné radenie Red XPLR AXS (detaily, ceny)

Nová kazeta poskytuje obrovský rozsah prevodov s pastorkami, ktoré majú od 10 do 46 zubov. Kompletná sada s meračom výkonu stojí 4 465 eur.
Martin Sarvaš
Nové gravelové radenie SRAM Red XPLR AXS. Foto: SRAM

Po predstavení novej generácie prémiového cestného radenia SRAM Red AXS prišiel SRAM na trh aj s novým radením pre kategóriu gravel – Red XPLR AXS.

Hlavnými detailmi pre novú sadu sú prechod na 13-rýchlostnú kazetu so širokým rozsahom 10-46t, pričom prevody medzi rozsahom 10-24 sú odstupňované rovnako, ako u cestného radenia, čo znamená menšie odskoky medzi jednotlivými prevodmi.

Nová prehadzovačka sa montuje na zadné pätky Universal Derailleur Hanger (UDH) a SRAM predstavil aj nové ľahšie kľuky s jednoprevodníkom. Novinkou je tiež možnosť výmeny prevodníkov bez toho, aby ste museli demontovať merač výkonu.

Rovnako ako všetky komponenty SRAM-u s príponou AXS, aj nový Red XPLR je kompatibilný s každým existujúcim komponentom AXS, na ceste aj v teréne.

Radenie Red XPLR AXS sa skladá z novej zadnej prehadzovačky, kľúk a kazety, pričom zvyšné komponenty sú identické s cestnou sadou – brzdové/radiace páky, brzdové strmene aj kotúče a batérie.

Brzdové strmene sa však dodávajú s organickými doštičkami pre lepší výkon v nepriaznivých podmienkach, namiesto štandardných doštičiek, s ktorými sú špecifikované jednotky cestných bicyklov.

Spolu s radením predstavil SRAM aj gravelové karbónové riadidlá Zipp SL70 XPLR, ktoré sú navrhnuté tak, aby sa dali integrovať s radením AXS a tiež nové sadu kolies Zipp 303 XPLR s plášťami, ktoré boli vyvinuté v spolupráci s Goodyear.

Kompletná súprava SRAM Red XPLR AXS s meračom výkonu vás vyjde na 4 465 eur. U sady bez merača výkonu cena klesne 3 960 eur.

SRAM Red XPLR AXS v skratke

Nové gravelové radenie SRAM Red XPLR AXS. Foto: SRAM
  • 13-rýchlostný pohon s jednoprevodníkom
  • Kompatibilné so všetkými existujúcimi 12-rýchlostnými komponentmi AXS
  • Sada je o 218 g ľahšia ako súčasná Red XPLR AXS
  • Kazeta má rozsah 10-46 zubov a menšie skoky na ťažších prevoch
  • Nová full-mount zadná prehadzovačka je špecifická pre pätku UDH
  • Nový systém závitového prevodníka pre merač výkonu
  • Prehadzovačka s jednoduchou montážou eliminuje vysoké/nízke nastavovacie prvky a B-napínaciu skrutku
  • Pri identifikácii konkrétnych komponentov je „E1“ prípona, ktorú SRAM používa pre svoje najnovšie skupiny AXS, čím nahrádza „D1“ v predchádzajúcich generáciách.

Prehadzovačka SRAM Red XPLR AXS

Nová zadná prehadzovačka vyzerá radikálne odlišne od predchádzajúcej verzie a má oveľa väčšiu podobnosť s prehadzovačkou T-Type Eagle z horskej sady.

Zatiaľ čo SRAM predstavil bezpätkový dizajn s priamou montážou s minuloročným horským pohonom T-Type, systém Red XPLR AXS má niekoľko viditeľných rozdielov. Predovšetkým je to pridanie 13. ozubeného kolesa (T-Type a cestné sady AXS zostávajú 12-rýchlostné).

Čo si však prevzali z T-Type, je robustný dizajn tela prehadzovačky spolu s vymeniteľnými dielmi a spodnou zadnou kladkou „Magic Wheel“.

Znamená to, že aj keď sa napríklad palica alebo vetvička dostane do kolieska kladky, mechanizmus umožňuje ozubenej časti otáčať sa nezávisle od stredu. To zase udržuje reťaz v pohybe po celú dobu, čím chráni hnacie ústrojenstvo.

SRAM označuje prehadzovačku ako „full-mount“ – v podstate sa montuje priamo na rám cez pätku UDH – a hovorí, že to eliminuje potrebu vysokých a nízkych nastavovacích skrutiek a skrutiek B.

Značka tvrdí, že by mala poskytnúť oveľa konzistentnejšiu a presnejšiu montáž na viacerých rámových platformách, ktoré sú teraz k dispozícii.

Konštrukcia prehadzovačky využíva štandardné batérie AXS, ale hranaté telo má batériu zasunutú ďalej do prehadzovačky ako na cestných prehadzovačoch AXS.

Prehadzovačka Red XPLR je navrhnutá špeciálne pre 13-rýchlostnú kazetu.

Radenie Red XPLR AXS je kompatibilné iba s rámami vybavenými pätkami UDH.

Kazeta SRAM Red XPLR XG-1391

13-rýchlostná kazeta Red XPLR je kompatibilná so štandardom náboja XDR.

Nová kazeta má rozsah 460 percent s tesne rozmiestnenými pomermi: 10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46.

To znamená skoky prevodov po jednom zube pre prvé štyri prevodové stupne, prechod na dvojzubové medzery pre ďalšie štyri prevody, potom nasleduje skok o tri zuby na 24-zubové ozubené koleso a končí skokmi o štyri, šesť a osem zubov.

Inžinieri SRAM boli schopní pridať trináste ozubené koleso, pričom použili rovnakú 12-rýchlostnú reťaz Flattop, akú nájdete na ostatných súpravách značky AXS.

Prechod na 10-46t rozširuje rozsah oproti predchádzajúcej kazete s rozsahom 10-44t a má byť „sladkou bodkou“ pre väčšinu gravelových jazdcov bez toho, aby sa museli uchýliť k širšiemu rozsahu, ktorý ponúkajú horské kazety Eagle AXS.

„Chceli sme, aby bol Red XPLR AXS najlepšou všestrannou voľbou pre jazdcov aj pretekárov,“ povedal produktový manažér SRAM-u Jason Fowler.

Nová kazeta váži 288 g, čo znamená, že je o 95 g ľahšia ako 12-rýchlostná kazeta s rozsahom 10-44t z predošlej generácie radenia.

Kľuky SRAM Red XPLR AXS

Nové kľuky Red XPLR AXS boli prepracované oproti predchádzajúcej verzii XPLR a vďaka novej úprave dutých kľúk z uhlíkových vlákien sa SRAM podarilo znížiť hmotnosť z 500 g na 427 g (u 40t prevodníku, 172,5 mm kľúk).

Prevodníky X-Sync s priamou montážou sú k dispozícii v rozsahu od 36 po 46 zubov v prírastkoch po dvoch zuboch. Pre jazdcov, ktorí by chceli ťažšie prevody, sú k dispozícii aero prevodníky od SRAM-u vo veľkostiach 46 až 52 zubov (tiež v prírastkoch po dvoch zuboch).

SRAM tiež pridal možnosť krátkych 160 mm kľúk na doplnenie dĺžok 165, 167,5, 170, 172,5 a 175 mm.

Praktickou novinkou je tiež možnosť výmeny prevodníkov bez potreby demontáže merača výkonu. Na rozdiel od súčasných cestných meračov výkonu je totiž nová verzia XPLR oddelená od prevodníkov.

Kľuky Red XPLR (172,5 mm) s meračom výkonu a 40-zubovým prevodníkom  má uvádzanú hmotnosť o 516 g, čo znamená, že sú o 116 g ľahšie ako predchádzajúce kľuky v rovnakej konfigurácii.

Špecifikácia komponentov SRAM Red XPLR AXS

Nové gravelové radenie SRAM Red XPLR AXS. Foto: SRAM

Prehadzovač XPLR AXS RD-Red-1E-E1

  • Kompatibilita: iba 13-rýchlostná, iba kazeta 10-46t, iba rámy UDH

Kazeta XPLR XG-1391 CS-XG-1391-E1

  • Kompatibilita: Všetky 12-rýchlostné reťaze Flattop
  • Varianty: len 10-46t

Merač výkonu XPLR AXS FC-Red-1WP-E1

  • Kompatibilita: 12 a 13-rýchlostné pohony AXS, všetky stredové zloženia SRAM Road DUB

Kľuky Red XPLR AXS FC-Red-1W-E1

  • Kompatibilita: 12 a 13-rýchlostné pohony AXS, všetky stredové zloženia SRAM Road DUB
  • Varianty: Kľuky vo veľkostiach 160, 165, 167,5, 170, 172,5, 175 mm

Pavúk s meračom výkonu XPLR AXS PM-AXS-SPDR-E1

  • Kompatibilita: 12 a 13-rýchlostné radenie, prevodníky so závitom Red

Prevodníky X-SYNC Red XPLR CR-XSNC-TM-E1

  • Kompatibilita: Power meter spider PM-AXS-SPDR-E1
  • Varianty: 38T, 40T, 42T, 44T, 46T

Hmotnosti SRAM Red XPLR AXS E1

  • SRAM Red XPLR AXS s meračom výkonu: 2 499 g (10-46t kazeta, 172,5 mm kľuky, 114-článková reťaz, 2x160mm Centerlock rotory a poistné krúžky, 1x batéria)
  • SRAM Red XPLR AXS: 2 398 g (rovnaké špecifikácie)
  • Kazeta: 288 g
  • Kľuky (172,5 mm, 40t): 427 g
  • Kľuky s meračom výkonu: (172,5 mm, 40 t): 516 g
  • Stredové zloženie: 76 g
  • Zadná prehadzovačka: 375 g
  • Páky/brzdový systém: 692 g
  • Reťaz (114 článkov): 236g
  • Brzdové kotúče: 280 g
  • Batéria: 24g

Ceny SRAM Red XPLR AXS

  • Kazeta: 675 eur
  • Zadná prehadzovačka (bez batérie): 785 eur
  • Kľuky s prevodníkom a meračom výkonu: 1235 eur
  • Kľuky s prevodníkom, bez meraču výkonu: 730 eur
  • Pavúk s meračom výkonu: 560 eur
  • Prevodník X-Sync: 170 eur

Aktuality

Včera 13:04 Video: Red Bull Rampage na ležiacom bicykli? Seth Stevens vraví, prečo nie?

Množstvo ľudí o ležiacom bicykli ani nepočulo a už vôbec by ich nenapadlo jazdiť na jednom takom v strmom a technicky náročnom teréne, v miestach kde sa jazdí legendárne freeride podujatie Red Bull Rampage. Seth Stevens však takýto nápad dostal, vzal so sebou techniku a kameru a vydal sa pokoriť túto šialenú výzvu.

25.11.2024 Pogačarov hlavný cieľ v roku 2025? „Tadej túži po Sanreme viac ako po čomkoľvek inom,“ tvrdí športový riaditeľ tímu UAE.

Fabio Baldato hovorí o tom, ako prežíval víťazstvo Tadeja Pogačara na Giro d’Italia aj o cieľoch Slovinca pre budúcu sezónu. (InBici)

25.11.2024 „Vyzerá to, akoby vôbec netrpel.“ Antonio Tiberi spomína na stúpania s Tadejom Pogačarom na Giro d’Italia.

Len 22-ročný Tiberi má za sebou úspešnú sezónu skončil na Giro d’Italia tesne pod pódiom a vybojoval biely dres pre najlepšieho mladého jazdca. Mladý Talian si spomína na momenty, kedy na Gire súperil proti Tadejovi Pogačarovi. (Sky Sports)

25.11.2024 Ešte nikdy nebol takto vyčerpaný. Jonas Vingegaard opisuje, ako ho fyzicky „zničila“ Tour de France 2024.

„Cítil som, že po Tour jazdím už len na úplné zvyšky energie. Bolo to úplne posledné, čo som mal v sebe,“ hovorí Vingegaard, ktorý skončil na Tour v celkovej klasifikácii na druhom mieste. (Ekstra Bladet)

25.11.2024 Video: Najlepšie momenty úvodného kola Svetového pohára v cyklokrose v Antverpách.

Pozrite si, ako vyhrali Eli Iserbyt a Fem Van Empel prvé preteky série Svetového pohára v cyklokrose v sezóne 2024/25.

Zavrieť reklamu