Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Trek Madone je univerzálny pretekársky špeciál a znamená koniec top modelov Émonda (detaily, špecifikácie, ceny)

Cieľom bolo vytvoriť pretekársky cestný bicykel, ktorý bude ľahký ako vrchársky špeciál Émonda a rýchly resp. aerodynamický ako (predošlý model) Madone. Podarilo sa.
Martin Sarvaš
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8

Trek „zabil“ model Émonda ôsmou generáciou pretekárskeho cestného bicyklu Madone. Ide o spojenie nízkej hmotnosti vrchárskeho špeciálu Émonda a aerodynamických vlastností predošlej generácie Madone.

Trek uviedol, že vďaka tomuto spojeniu sa im podarilo vytvoriť „ohromujúci“ univerzálny cestný pretekársky bicykel.

Trek na novom Madone predstavil svoj nový karbón OCLV 900. S využitím nových techník výroby je údajne až o 20 percent pevnejší ako predchádzajúca séria 800 a tiež ľahší.

Vďaka novému karbónu a jednodielnej vidlici údajne ušetrili až 320 g oproti Madone siedmej generácie.

Meno Emonda bude ďalej žiť už len ako cestný bicykel Emonda ALR zo zliatiny hliníka, ale už sa nebude vyskytovať v top modeloch karbónových cestných bicyklov Treku.

Zmenené tvary trubiek

Trek vyvinul u nového Madone sériu nových tvarov trubiek, čím sa zbavuje svojich dlhoročných tvarov Kammtail v prospech toho, čo nazýva Full System Foil.

V porovnaní s predchádzajúcom Madone je väčšina trubiek rámu širšia, vďaka čomu mohli ubrať na materiáli, a teda aj na hmotnosti.

Trek tvrdí, že bicykel je navrhnutý tak, aby optimalizoval prúdenie vzduchu cez celý bicykel a jazdca, a nie na optimalizáciu jednotlivých oblastí bicykla.

Trek tiež vyvinul nové aero fľaše a zodpovedajúce klietky pre Madone, ktoré šetria 3,7 wattu pri rýchlosti 45 km/h v porovnaní so štandardnou okrúhlou fľašou s rovnakou kapacitou. Je zaujímavé, že bicykel je dokonca viac aerodynamický s novými fľašami ako bez nich.

Držiaky na fľašky však nie sú stavané iba pre nové aero fľašky, ale pasujú do nich aj klasické okrúhle bidony.

Nové fľaše sa dodávajú priamo s bicyklami na úrovni SLR. U modelov SL nie sú súčasťou, avšak dajú sa oddelene dokúpiť.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou Madone s okrúhlymi fľašami a do značnej miery porovnateľnou konštrukciou je nový Madone s aero fľašami údajne o 0,1 wattu rýchlejší pri rýchlosti 35,4 km/h.

Ako sa dalo očakávať, rozdiel je výraznejší pri porovnaní nového Madone s modelom Emonda s údajnou úsporou 11,3 wattu pri rovnakej rýchlosti.

Ľahší karbónový rám

Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8

Nová technológia karbónovej zmesi 900 OCLV od Treku, ktorá sa používa u modelov Madone SLR, využíva pri výrobe nafukovaciu formu, ktorá sa používa na ukladanie jednotlivých vrstiev karbónu, čo umožňuje presnejšie a pevnejšie ukladanie. Výsledkom sú ľahšie a odolnejšie rámy.

Umožňuje to tiež väčšiu hustotu karbónových vlákien, vytláčanie prebytočnej živice a redukuje „vrásky“ vo vnútri trubiek.

Použitím tejto novej výrobnej techniky má nalakovaný rám Madone SLR veľkosti M/L hmotnosť 796 g a vidlica váži 350 g.

V porovnaní so siedmou generáciou Madone ide o úsporu 320 g, ale je o niečo ťažší ako rám Emonda SLR s karbónom OCLV 800 v rovnakej veľkosti (698 g).

V kompletnej najvyššej špecifikácii s radením SRAM Red AXS má má nový Madone SLR 9 AXS hmotnosť rovných 7 kg, pričom top model Emonda SLR s rovnakou výbavou mal 6,75 kg.

Madone na úrovni SL má karbón úrovne 500 OCLV, pričom rám váži 1054 g  a vidlica má 363 g.

Špičkové bicykle SLR majú tiež nový jednodielny kokpit Aero RSL, zatiaľ čo SL má konvenčný dvojdielny kokpit.

Modely SL sú kompatibilné aj s mechanickými pohonmi, zatiaľ čo SLR sú stavané pre elektronické radenie.

IsoFlow zostáva

Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8 tímu Lidl-Trek. Foto: Ross Bell / Trek

Najzaujímavejším prvkom rámu siedmej generácie Madone bol určite netradičný otvor v sedlovej trubke.

Ide o technológiu, ktorú Trek nazýva IsoFlow a jej úlohou je nielen výrazne vylepšiť aerodynamiku rámu, ale tiež umožňovať mierny ohyb sedlovej trubky pre pohodlnejšiu jazdu.

U ôsmej generácie Madone je táto technológia zachovaná, aj keď druhá inkarnácia IsoFlow-u bola mierne zoštíhlená a aerodynamické tvarovanie vylepšené s cieľom znížiť hmotnosť a zlepšiť výkon.

Nový IsoFlow má podľa Treku zlepšenú vertikálnu poddajnosť až o 80 percent.

Menej veľkostí

Rozsah veľkostí Madone bol zoštíhlený z ôsmich na šesť veľkostí. Trek však uvádza, že nové veľkosti pokrývajú širší rozsah výšok jazdcov s menším prekrývaním medzi veľkosťami.

Trek tiež zrušil numerické určovanie veľkosti a nahradili ich písmenovým označením S, M, L a pod.

Veľkosti 54 a 52 cm boli napríklad skombinované do nového bicykla veľkosti M. Predchádzajúci bicykel s dĺžkou 62 cm je teraz pokrytý bicyklom veľkosti XL, ktorý má predĺženú sedlovku.

Číselné veľkosti predošlej generácie a ich ekvivalenty novej generácie Trek Madone:

Trek predtým ponúkal svoje bicykle vo variantoch geometrie H1 (pro/agresívny) a H2 (komfort/odolnosť).

Toto rozdelenie sa odstránilo s modelom Trek Emonda 2021, ktorý predstavil svoj všestrannú geometriu H1.5.

S novým Madone Trek úplne upustil od svojich konvencií pomenovania „H“ a teraz opisuje svoju všestrannú geometriu ako „Road Race“.

Geometria siedmej a ôsmej generácie Madone je veľmi podobná – dosah sa vo väčšine veľkostí mierne znížil a výška rámu sa zvýšila, ale v oboch prípadoch len o niekoľko milimetrov.

Geometria

Pomalší kokpit?

Nový kokpit RSL Aero je menej aerodynamický ako predchádzajúci kokpit u siedmej generácie Madone. Avšak to, ako interaguje s nohami jazdca, má za následok celkovo lepší aerodynamický systém.

Riadidlá sú vo vrchnej časti na brzdových pákach široké 41 cm a v spodnej časti sa rozširujú na celkovú šírku 44 cm.

Samozrejme, že Trek ponúka nový Madone cez projekt Project One, v ktorom si užívateľ sám vyberá špecifikáciu aj dizajn. Trek dokonca uviedol, že u modelov SLR tvorí väčšinu objednávok práve Project One.

Je to výhodné aj v ohľade kokpitu, keďže jazdec si tak môže zvoliť šírku a dĺžku kokpitu, ktorá mu presne vyhovuje.

Modely SLR majú integrovaný kokpit RSL Aero a nižšie modely SL majú klasický dvojdielny kokpit, ktorý sa skladá z predstavca a riadidiel.

Špecifikácie a ceny

Nový Madone je v ponuke vo verzii SLR s karbónovým rámom OCLV radu 900 a v lacnejších špecifikáciách SL s karbónovým rámom OCLV 500.

Najdrahší Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8 stojí 14-tisíc eur, má radenie SRAM RED AXS E1, karbónové kolesá Bontrager Aeolus RSL 51 a váži rovných 7 kg.

Najlacnejšia verzia je Trek Madone SL 5 Gen 8 za 3 499 eur, pričom má vo výbave mechanické radenie Shimano 105 a váži 8,7 kg.

Samotný rám Madone SLR Gen 8 stojí 4999 eur a rám vo verzii SL stojí 2999 eur.

Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: SRAM RED AXS E1
  • Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 51, karbón OCLV
  • Plášte: Pirelli P Zero Race, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Aeolus RSL
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,00 kg
  • Cena: 14 000 eur

Trek Madone SLR 9 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano Dura-Ace Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 51, karbón OCLV
  • Plášte: Bontrager Aeolus RSL RD, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Aeolus RSL
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,08 kg
  • Cena: 13 499 eur

Trek Madone SLR 7 AXS Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: SRAM Force eTap AXS
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
  • Plášte: Pirelli P Zero Race, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Pro
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,43 kg
  • Cena: 9 499 eur

Trek Madone SLR 7 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
  • Plášte: Plášť Pirelli P Zero Race, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom RSL Road OLCV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Pro
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,31 kg
  • Cena: 8 999 eur

Trek Madone SL 7 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
  • Plášte: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager RSL Aero, krbón OCLV / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Elite
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,88 kg
  • Cena: 6 499 eur

Trek Madone SL 6 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano 105 Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Elite 35, OCLV Carbon
  • Plášte: Bontrager R2 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,16 kg
  • Cena: 4 999 eur

Trek Madone SL 6 AXS Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: SRAM Rival eTap AXS
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Elite 35, OCLV Carbon
  • Plášte: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,43 kg
  • Cena: 5 499 eur

Trek Madone SL 5 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano 105 R7100, mechanické
  • Kolesá: Bontrager Paradigm SL
  • Plášte: Plášť Bontrager R1 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,7 kg
  • Cena: 3 499 eur

Aktuality

Včera 13:04 Video: Red Bull Rampage na ležiacom bicykli? Seth Stevens vraví, prečo nie?

Množstvo ľudí o ležiacom bicykli ani nepočulo a už vôbec by ich nenapadlo jazdiť na jednom takom v strmom a technicky náročnom teréne, v miestach kde sa jazdí legendárne freeride podujatie Red Bull Rampage. Seth Stevens však takýto nápad dostal, vzal so sebou techniku a kameru a vydal sa pokoriť túto šialenú výzvu.

25.11.2024 Pogačarov hlavný cieľ v roku 2025? „Tadej túži po Sanreme viac ako po čomkoľvek inom,“ tvrdí športový riaditeľ tímu UAE.

Fabio Baldato hovorí o tom, ako prežíval víťazstvo Tadeja Pogačara na Giro d’Italia aj o cieľoch Slovinca pre budúcu sezónu. (InBici)

25.11.2024 „Vyzerá to, akoby vôbec netrpel.“ Antonio Tiberi spomína na stúpania s Tadejom Pogačarom na Giro d’Italia.

Len 22-ročný Tiberi má za sebou úspešnú sezónu skončil na Giro d’Italia tesne pod pódiom a vybojoval biely dres pre najlepšieho mladého jazdca. Mladý Talian si spomína na momenty, kedy na Gire súperil proti Tadejovi Pogačarovi. (Sky Sports)

25.11.2024 Ešte nikdy nebol takto vyčerpaný. Jonas Vingegaard opisuje, ako ho fyzicky „zničila“ Tour de France 2024.

„Cítil som, že po Tour jazdím už len na úplné zvyšky energie. Bolo to úplne posledné, čo som mal v sebe,“ hovorí Vingegaard, ktorý skončil na Tour v celkovej klasifikácii na druhom mieste. (Ekstra Bladet)

25.11.2024 Video: Najlepšie momenty úvodného kola Svetového pohára v cyklokrose v Antverpách.

Pozrite si, ako vyhrali Eli Iserbyt a Fem Van Empel prvé preteky série Svetového pohára v cyklokrose v sezóne 2024/25.

Zavrieť reklamu