Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Poradňa: Ako jazdiť v strminách? Sebavedome!

Kľúčom k zvládnutiu strmých úsekov a trailov nie je odvaha pustiť sa bezhlavo do nich, ale správne rozložiť ťažisko a maximalizovať grip plášťov.
Matúš Bušík
Poradňa: Ako jazdiť v strminách? Sebavedome!

Ako je možné, že niektorí jazdci dokážu zdolať strmé traily s úplnou ľahkosťou, aj keď je povrch mokrý, členitý a klzký? Jednoducho. Dokonale ovládajú bike, majú ho pod kontrolou a robia minimum chýb, ktoré sa môžu v náročnejšom teréne skončiť pádom.

Sú tiež zvyknutí na rýchlosť a neboja sa pustiť brzdové páčky tam, kde si to situácia vyžaduje, a stlačiť tam, kde to situácia umožňuje.

Lenže to všetko sa ľahšie povie, ako vykoná. Vďaka niektorým zručnostiam však môžete časom nadobudnúť istotu a zachovať si rozvahu aj na tých najstrmších tratiach.

Základ úspechu

Pohľad

Už pri nájazde do strminy by ste sa mali dívať za hranu – miesto, kde terén prudko klesá. Hneď ako budete na 100 % rozhodnutí celý úsek prejsť, sústreďte sa a očami sledujte miesto výjazdu.

Aj keď bude terén veľmi strmý, držte hlavu hore a pozerajte sa pred seba ako pri normálnej jazde. Určite nepodľahnite pokušeniu pozerať priamo pod seba!

Pozícia

Pri nájazde do padáka by ste mali stáť pevne na pedáloch, päty spustite nadol, mierne pokrčte kolená aj lakte a ťažisko posuňte máličko vzad. Dostanete tak torzo priamo nad stred biku a vytvoríte si nad ním dostatok miesta.

V tejto pozícii dokážete absorbovať nárazy či nerovnosti bez toho, aby ste prepadli cez rajdy. Ak budete príliš vystretí, bike bude pod vami tancovať, jeho ovládanie bude veľmi náročné a korekcia chýb nemožná.

Absorbujte preťaženie Strmé padáky dokážu poriadne vytrápiť aj skúsených jazdcov, a to najmä vo výjazdoch. Najväčšie preťaženie príde pri prechode zo strminy na rovinu – buďte teda naň vopred pripravení.

Pred hranou výjazdu mierne vystrite a spevnite ruky a nohy použite ako prídavné odpruženie. Nebuďte strnulí – kompresia vás môže šľahnúť o predstavec a veľmi rýchlo katapultovať z biku.

Tréning na zlepšenie rovnováhy

Skvelý spôsob, ako sa naučiť pracovať s ťažiskom a brzdami, je trénovať prejazd úzkych lavičiek a naučiť sa endo.

Endo

1. V miernej rýchlosti začnite stláčať prednú brzdu a zároveň presúvať hornú časť tela a panvu mierne nahor a vpred, čím zaťažíte predné koleso a nadľahčíte zadné.

2. Páčku postupne stláčajte silnejšie, aby ste predné koleso úplne zabrzdili, ale dávajte pozor, aby ste nekrčili ruky a nepredkláňali sa. Ak nadobudnete pocit, že sa už-už prevrátite, tak pustite prednú brzdu a zadné koleso okamžite spadne na zem.

Úzke lavičky

Keď sa zároveň sústredíte na udržanie smeru jazdy aj rovnováhy, tak trup a ruky nemôžu zvládnuť obe úlohy naraz. Hrudník aj ramená držte nad bicyklom a rovnováhu sa snažte korigovať kolenami. Len tak budete mať bike pod kontrolou.

1. Vychýlenie trupu a panvy mimo stredu bicykla vedie k strate rovnováhy a zmene smeru jazdy.

2. Pokrčte kolená a „aktivujte“ svaly zadku, čím zabezpečíte, že hneď ako je potrebné spraviť pohyb na udržanie rovnováhy, kolená sú pripravené reagovať.

Zatláčanie a pumpovanie

Ak sa padák nachádza na traile, ktorý dobre poznáte, môžete na ňom výrazne zrýchliť. Nájazd totiž môžete pretlmiť a zatlačiť tak bike do strminy, potom zapumpovať a nabrať ešte vyššiu rýchlosť.

Nezabudnite však, že preťaženie vo výjazde bude tým pádom oveľa väčšie a jeho absorbovanie výrazne náročnejšie. K najlepším spôsobom, ako zdokonaliť techniku nájazdu do strminy, patrí zamerať sa na plynulý prejazd malých dropov bez odrážania sa na skok.

1. Pri nájazde zaujmite základnú pozíciu a keď sa blížite k hrane, pokrčte ruky aj nohy, aby ste trup priblížili nižšie k bicyklu (získate tak dostatok priestoru na vykrytie „medzery“ medzi kolesom a dopadom). Často je to proti intuícii a mnohí neodolajú pokušeniu vystrieť ruky, posunúť ťažisko vzad a nadľahčiť predné koleso.

2. V momente, keď sa koleso dostane tesne za hranu, vystrením skrčených rúk ho pritlačte na podložku, aby získalo grip, pričom vaša hlava a trup by sa nemali pohnúť, čiže by ste nemali mať pocit, že prepadnete cez riadidlá. Mali by ste sa cítiť úplne neutrálne, pripravení nechať zadné koleso a nohy urobiť to isté.

Nerobte zásadnú chybu

Jedna z najhorších rád, ktorou sa môžte riadiť, je, že v zjazde a strmších pasážach treba dať zadok čo najviac za sedadlo. Nerobte to! Je prirodzené panvu trochu posunúť nad zadné koleso, ale nepreháňajte to, pretože vás to bude nútiť jazdiť defenzívne a, čo je horšie, bike sa stane neovládateľným.

Prenesenie celej hmotnosti tela nad zadnú časť bicykla spôsobí, že predné koleso stratí grip a bude neovládateľné. Navyše vystrené ruky výrazne obmedzujú rozsah pohybu, často natoľko, že stratíte schopnosť manévrovať. Bicykel si s vami začne robiť, čo chce a to sa nemôže skončiť inak, ako pádom.

Paradoxne, čím viac dávate zadok za sedadlo, tým skôr preletíte cez riadidlá. Namiesto toho, aby ste sa nakláňali dozadu, pokúste sa udržať sa nad stredom biku a smerovať svoju hmotnosť do nôh. Mali by ste mať dostatok priestoru na pohyb rúk a nôh, aby dokázali reagovať na pohyb bicykla na traile.

Brzdite s rozumom

Pustiť sa do prudkých zjazdov štýlom „snáď to prežijem“ nie je práve najlepšie. Tri najdôležitejšie veci pri vjazde do strmého padáka sú: jazdecká pozícia, výber stopy a rýchlosť.

Vaším cieľom je ostať v neutrálnej pozícii po celý čas, vybrať si čo možno najpriamejšiu a najmenej rozbitú stopu a neprepáliť nájazdovú rýchlosť.

To, ako veľmi musíte pribrzdiť, závisí od dĺžky padáka a tiež náročnosti výjazdu. Ak musíte alebo chcete brzdiť aj v strmine, tak sa brzdný výkon snažte dávkovať rovnomerne od začiatku, pretože prudké brzdenie kolesá blokuje a dostane do nekontrolovateľného šmyku.

Pri prejazde strmín s výraznými nerovnosťami sú dôležité odhodlanie a rozvaha. Niekedy to však bez dostatočne vysokej rýchlosti nejde. Dobrí jazdci sú na ňu zvyknutí, pretože si veria, A začiatočníkom nezostáva nič iné, len sa zlepšovať, aby si verili a mali bike absolútne pod kontrolou.

Aktuality

19.11.2024 Whyte predstavili e-bike ELyte EVO s plným výkonom a hmotnosťou 20,8 kg. Blíži sa koniec ľahkých e-bikov?

Whyte ELyte EVO je silnejším bratom modelu Elyte v ponuke britskej značky. Vyznačuje sa rovnakou geometriou, ale silnejším motorom, má naozaj nízke ťažisko, čo ho predurčuje na drsnejšiu jazdu na trailoch.

19.11.2024 Je Tadej Pogačar podhodnotený? Podľa Tejaya van Garderena áno.

Tadej Pogačar prednedávnom predĺžil zmluvu s tímom UAE Emirates, na základe ktorej sa stal najlepšie plateným cyklistom v histórii. V porovnaní s inými športovými odvetviami však ide o zlomok sumy, na čo reagoval bývalý profesionálny cyklista a komentátor Tejay van Garderen.

18.11.2024 Zákulisie výroby bicyklov Giant: Ako vzniká desiata generácia pretekárskeho modelu TCR.

Od surových karbónových vlákien až po hotový bicykel. Spoločnosť Giant po prvýkrát otvorila brány svojej fabriky na Taiwane a ukázala výrobu desiatej generácie pretekárskeho bicykla TCR.

18.11.2024 Viktor Vadovič predviedol na Junkride freestyle MTB Indoor Jame v Šuranoch najlepší výkon a právom sa tešil z víťazstva (+galéria).

V sobotu 9. novembra sa v Junkride hale v Šuranoch uskutočnili freestyle MTB preteky vo forme jamu, kde sa stretli poprední slovenskí jazdci. Okrem celkového víťazstva sa súťažilo aj o najlepší trik, najlepší štýl a ocenení boli aj mladí, respektíve starší jazdci.

18.11.2024 Video: Martin Knapec vzal Michala Karpata na výjazd a vysvetľuje mu techniku jazdy na elektrobicykli.

Pretekár tímu CTM Racing sa spojil so známym moderátorom a nadšencom áut Michalom Karpatom z Autožurnál TV a vydali sa na spoločný výjazd na elektrobicykloch. Ako šliapať strmé kopce a naopak ako na e-biku zajzdovať? Všetko potrebné sa dozviete vo videu.

Zavrieť reklamu