Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

SRAM predstavil svoje najvýkonnejšie brzdy Maven, ktoré používajú minerálny olej

Maven majú dodať až o 50 percent viac brzdnej sily ako doteraz najvýkonnejšie brzdy v ponuke značky SRAM Code.
Matúš Bušík
SRAM predstavil svoje najvýkonnejšie brzdy Maven, ktoré používajú minerálny olej

Nové SRAM Maven sú najvýkonnejšie kotúčové brzdy značky a primárne sú určené skúseným jazdcom a pretekárom na downhill, enduro a eMTB.

Čiastočne vďaka úplne novému strmeňu a páke s väčším objemom má Maven údajne o neuveriteľných 50 percent vyšší výkon ako Code.

Je to tiež prvá špičková kotúčová brzda pre horské bicykle od značky, ktorá používa minerálny olej (používaný aj v lacnejšom modeli SRAM DB8). Môže to predznamenávať koniec používania kvapaliny DOT v brzdách SRAM.

Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť o nových brzdách SRAM Maven

  • Majú byť až o 50 percent výkonnejšie než SRAM Code
  • Používajú minerálny olej
  • Nový dizajn brzdových doštičiek (k dispozícii sú v organickom alebo metalickom prevedení)
  • Dostupné v štyroch rôznych modeloch. Ceny sa pohybujú od 220 € (jedna brzda najnižšej bronzovej triedy) do 699 € (pár bŕzd na najvyššej úrovni so súpravou doplnkov Expert)
  • Dlhšie servisné intervaly v porovnaní s náprotivkami s kvapalinou DOT

Podrobnosti a špecifikácie bŕzd SRAM Maven

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

Nová brzda Maven využíva známu páku Stealth (navrhnutá tak, aby hadičky držala bližšie k riadidlám pre čistejší povrch). Nová páčka má však väčší objem. Úplne nový je brzdový strmeň.

Strmeň Maven je mohutný. Vážne, robustný. Pozrite sa pozorne a zbadáte štyri, namiesto dvoch skrutiek v jeho tele. Tie spájajú dve polovice strmeňa dohromady.

Sú vyrobené z titánu v prípade bŕzd Ultimate Expert a Ultimate a z nehrdzavejúcej ocele pre verzie Silver a Bronze.

Je to kvôli zníženiu ohybu cez teleso strmeňa, keď doštičky dosadajú na brzdový kotúč. Na druhej strane, znížením ohybu, SRAM dokázal znížiť stratu energie.

Na ďalšie zvýšenie brzdnej sily sa SRAM rozhodol pre využitie štyroch piestov s veľkým priemerom. Vo vnútri strmeňov Maven nájdete pár 19,5 mm a ďalší pár 18 mm piestov (všetky sú vyrobené z fenolického plastu).

To je významný skok oproti ekvivalentom 15 mm a 16 mm, ktoré sa nachádzajú v brzde Code.

Podľa SRAM ponúka Maven 50-percentné zvýšenie výkonu oproti brzde Code.

Alebo, aby sme sa na to pozreli z iného uhla pohľadu, Maven vyžaduje o 32 percent menej sily na brzdovú páku, na to aby dosiahli rovnakú brzdnú silu ako Code.

SRAM tvrdí, že tieto nové veľké strmene sú navrhnuté tak, aby lepšie zvládali extrémne teploty, s ktorými sa pravdepodobne budú stretávať.

Schopnosť zvládnuť tieto výkyvy a skoky teplôt by mala pomôcť Mavenom podávať konzistentné výkony pri najdlhších jazdách aj pri intenzívnom brzdení.

Vyššia konzistencia údajne pochádza aj z nových, teplu odolných patentovaných tesnení. Podľa výrobcu sú lepšie pri udržiavaní vzduchotesného tesnenia pri prudkom brzdení, kde sa dosahujú vysoké teploty bŕzd.

Kvôli umiestneniu dvoch stredových skrutiek telesa už nemáte prístup k brzdovým doštičkám z hornej časti strmeňa. Pri výmene ich budete musieť vkladať zo spodu.

Brzdové doštičky dostali názov „Maven XL“ – sú nové a podstatne väčšie, ako by ste našli v brzdách Code.

Sú dostupné v sintrovanom alebo organickom prevedení a používajú rovnaké zlúčeniny a materiály, aké nájdete na brzdových doštičkách určeným na SRAM Code.

Minerálny olej

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

Rovnako ako DB8 – základná štvorpiestová brzda SRAM uvedená na trh v roku 2022, aj Maven používajú minerálny olej.

Vyzerá to tak, že SRAM sa pomaly vzďaľuje od brzdovej kvapaliny DOT.

Prečo tá zmena? SRAM uvádza, že jeho spoločne vyvinutý minerálny brzdový olej Maxima je navrhnutý tak, aby spolupracoval s novými tesneniami nachádzajúcimi sa vo vnútri Maven, ponúka najlepší možný výkon, dokonca prekonáva ekvivalenty DOT.

Stručne povedané, hoci kvapalina DOT je pôsobivá pri zvládaní tepla, jej bod varu sa zníži, pretože kvapalina časom absorbuje vlhkosť, čo znamená, že na udržanie ostrosti bŕzd je potrebná pravidelná údržba. DOT olej môže byť lacnejší, ale je žieravý a nie práve najlepšie sa s ním pracuje.

Minerálny olej si tiež dobre poradí s teplom, ale neabsorbuje vodu, čo pomáha udržať brzdy dlhšie konzistentné. Je nekorozívny, uľahčuje prácu, ale môže byť o niečo drahší.

SRAM tvrdí, že brzda Maven by mala potrebovať úplné odvzdušnenie a výmenu oleja každé dva roky, čo je pôsobivé, nakoľko je však táto informácia relevantná si neodhadnem tipnúť.

Spoločnosť SRAM ďalej uvádza, že použitie akéhokoľvek iného oleja ako Maxima Mineral Brake Oil zruší záruku na brzdu, preto buďte opatrní pri vykonávaní údržby.

Nová brzdová páka

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

Zatiaľ čo páčky vyzerajú podobne ako najnovšia ponuka SRAM Stealth , ich objem bol pre brzdu Maven zvýšený. Aj keď presné percentuálne zvýšenie výrobca neudáva.

Stealth dizajn pomáha umiestniť brzdové hadičky bližšie k riadidlám pre čistejší vzhľad. Najčistejší vzhľad dosiahnete ak použijete bezdrôtové radenie SRAM s minimalistickým ovládaním teleskopickej sedlovky.

Ako by ste očakávali, na všetkých štyroch modeloch bŕzd (Ultimate Expert, Ultimate, Silver a Bronze) je nastavenie dosahu páčky bez použitia náradia.

Samotná čepeľ páky je vyrobená z kovaného hliníka (hoci najlacnejší model Bronze obsahuje alternatívu lisovaného hliníka) a je jedinečná pre páku Maven.

Neexistuje žiadna karbónová možnosť a SRAM uvádza, že použitie karbónovej páky Code nie je napriek ich podobnosti možné.

Všetky modely Maven sú vybavené technológiou SwingLink od SRAM – vačkou vo vnútri páky navrhnutou na zníženie necitlivosti páky – ktorá bola prispôsobená špeciálne pre Maven a všetku jeho silu.

Tri drahšie modely používajú ložisko na páke, zatiaľ čo verzia Bronze má namiesto toho o niečo lacnejšie puzdro.

Náhradné diely

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

V závislosti od veľkosti rotora sú k dispozícii dve konzoly, ktoré sa hodia na Maven (hoci samozrejme môžete pripevniť priamo k vašej vidlici alebo rámu, ak je veľkosť post-mount odpovedajúca).

Aj keď tieto nemusia vyzerať nijako odlišne od toho, čo je v súčasnosti na trhu, SRAM propaguje tieto nové držiaky ako vylepšené, pridávajú pevnosť materiálu na zvládnutie zvýšených brzdných síl, udržujú ho stabilnejšie a zachovávajú jeho tuhosť.

Kým uchytenie 20P-1 pokrýva 160 a 180 mm kotúče, 20P-2 sa stará o 200 a 220 mm kotúče.

SRAM udáva, že skok vo veľkosti rotora o 20 mm sa rovná 14-percentnému zvýšeniu brzdnej sily.

Ak chcete mať istotu, že dostanete úplne všetko, čo potrebujete, je tu súprava Maven Ultimate Expert.

Zahŕňa to nielen nové brzdy, ale aj dve sady organických a dve sady metalických doštičiek Maven XL, štyri kotúče HS2 (1 x 220 mm, 2 x 200 mm a 1 x 180 mm), dve konzoly na upevnenie bŕzd, dve svorky MMX, odvzdušňovaciu sadu a elegantnú cestovnú tašku.

The Ultimate Expert dostali povrchovú úpravu „Red Splash“ z limitovanej edície, pre prípad, že by ste chceli vyzerať trochu okázalejšie ako vaši kolegovia.

Jedna vec, ktorá stojí za zmienku o odvzdušňovacej súprave, je, že Maven používajú novú 5 mm súpravu Bleeding Edge. Toto je jedinečné pre Maven a navrhnuté tak, aby sa zabránilo akémukoľvek náhodnému použitiu so súpravami tekutín DOT.

Proces odvzdušňovania sa nelíši od iných bŕzd SRAM, vyžaduje len použitie súpravy na odvzdušňovanie minerálneho oleja.

Prehľad SRAM Maven

Súprava SRAM Maven Ultimate Stealth Expert

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Kovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: titán
  • Úpravy: Dosah a kontakt
  • Brzdové doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 362 g (zadná brzda)
  • Obsah balenia: 2x brzdy, 2x MMX svorky, 2x 20P-2 držiaky, 1x 220mm, 2x 200mm a 1x 180mm HS2 rotor, skrutky rotora, kufrík na prenášanie rotora, sada Pro Mineral Bleed, 4x ostne, 4x olivy z ocele, 2x páry doštičiek
  • Cena: 699 €

SRAM Maven Ultimate Stealth

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Kovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: titán
  • Úpravy: Dosah a kontakt
  • Brzdové doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 362 g (zadná brzda)
  • Čo obsahuje: Jedna brzda, MMX svorka, hrot, oliva, držiak 20P-2.
  • Cena: 360 €

SRAM Maven Silver Stealth

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Kovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: Nerezová oceľ
  • Úpravy: Dosah a kontakt
  • Doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 371 g (zadná brzda)
  • Čo obsahuje: Jedna brzda, MMX svorka, hrot, oliva, držiak 20P-2
  • Cena: 320 €

SRAM Maven Bronze Stealth

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Lisovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: Nerezová oceľ
  • Úpravy: Dosah
  • Doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 369 g (zadná brzda)
  • Čo obsahuje: Jedna brzda, MMX svorka, hrot, oliva, držiak 20P-2
  • Cena: 220 €

Aktuality

09:45 Geraint Thomas odštartuje sezónu 2025 na pretekoch Tour Down Under.

„Vždy som rád prichádzal do Južnej Austrálie a užíval si vrelé prijatie od fanúšikov,“ hovorí šampión Tour de France z roku 2018. (Cyclingnews)

Včera 13:04 Video: Red Bull Rampage na ležiacom bicykli? Seth Stevens vraví, prečo nie?

Množstvo ľudí o ležiacom bicykli ani nepočulo a už vôbec by ich nenapadlo jazdiť na jednom takom v strmom a technicky náročnom teréne, v miestach kde sa jazdí legendárne freeride podujatie Red Bull Rampage. Seth Stevens však takýto nápad dostal, vzal so sebou techniku a kameru a vydal sa pokoriť túto šialenú výzvu.

25.11.2024 Pogačarov hlavný cieľ v roku 2025? „Tadej túži po Sanreme viac ako po čomkoľvek inom,“ tvrdí športový riaditeľ tímu UAE.

Fabio Baldato hovorí o tom, ako prežíval víťazstvo Tadeja Pogačara na Giro d’Italia aj o cieľoch Slovinca pre budúcu sezónu. (InBici)

25.11.2024 „Vyzerá to, akoby vôbec netrpel.“ Antonio Tiberi spomína na stúpania s Tadejom Pogačarom na Giro d’Italia.

Len 22-ročný Tiberi má za sebou úspešnú sezónu skončil na Giro d’Italia tesne pod pódiom a vybojoval biely dres pre najlepšieho mladého jazdca. Mladý Talian si spomína na momenty, kedy na Gire súperil proti Tadejovi Pogačarovi. (Sky Sports)

25.11.2024 Ešte nikdy nebol takto vyčerpaný. Jonas Vingegaard opisuje, ako ho fyzicky „zničila“ Tour de France 2024.

„Cítil som, že po Tour jazdím už len na úplné zvyšky energie. Bolo to úplne posledné, čo som mal v sebe,“ hovorí Vingegaard, ktorý skončil na Tour v celkovej klasifikácii na druhom mieste. (Ekstra Bladet)

Zavrieť reklamu