Spoločnosť Skarper spolupracovala s tímom F1 Red Bull na vývoji konverzného systému pre elektrobicykle
Spoločnosť Skarper uviedla na trh jedinečný konverzný a prenosný systém, ktorý urobí z akéhokoľvek bicykla s kotúčovými brzdami elektrobicykel. Na pohon samotného bicykla sa v tomto systéme využíva práve kotúč a prvý prototyp systému sme videli v júni 2022.
Na prototyp nadviazala testovacia jazda so šesťnásobným olympijským víťazom Chrisom Hoyom v septembri minulého roku.
Obe tieto udalosti zaznamenali zvýšený záujem o systém, ktorý teoreticky dokáže zmeniť akýkoľvek bicykel s kotúčovými brzdami na elektrobicykel.
Spoločnosť Skarper sídli v Camdene v Londýne a jej predstavitelia nám priblížili celý príbeh o tom, ako značka premenila koncept na realitu s pomocou divízie Advanced Technologies tímu Formuly 1 Oracle Red Bull Racing.
Začiatok spolupráce Skarper a Red Bull
Spolupráca medzi spoločnosťou Skarper a Red Bullom začala ešte predtým, ako vynálezca a spoluzakladateľ Alastair Darwood začal s vývojom tejto technológie.
„V roku 2020, na začiatku pandémie, som pracoval na návrhu lacného ventilátora pre Národný zdravotnícky ústav,“ uvádza Darwood, lekár s inžinierskym titulom. „Kancelária kabinetu vlády Spojeného kráľovstva ma spojila s Red Bull Advanced Technologies, aby rozvinula môj nápad.“
Darwood neskôr začal s vývojom a prototypovaním pôvodnej súpravy na prestavbu ebike Skarper.
Jeho prvým investorom sa stal Sir Chris Hoy, ktorý predviedol prototyp zariadenia generálnemu riaditeľovi Oracle Red Bull Racing Christianovi Hornerovi, ktorý bol nápadom nadšený.
Slovo dalo slovo a tak sa predstavitelia oboch spoločností dohodli na ďalšom spoločnom postupe.
Výzvy
Darwood a tím v Skarper mali nápad hotový a jazdili na prototypoch systému. Chceli však zabezpečiť pevnosť a dlhú životnosť systému, pri zachovaní čo najkompaktnejšieho tvaru celého systému.
Tím okolo Darwooda dostal príležitosť spojiť sily s inžinierskym know-how tímu víťaza majstrovstiev sveta Formuly 1.
Vtedy si uvedomili, že by sa mohli dostať na trh rýchlejšie využitím analýzy konečných prvkov a simulačných schopností Red Bull Advanced Technologies.
Od tohto momentu Red Bull poveril inžinierov, aby urobili prevody vo vnútri zariadenia menšie a výkonnejšie, čo je jedna z kľúčových prekážok v životaschopnosti systému.
Výsledkom je kompaktný systém pohonu, ktorý sa pripevní na disk Skarper’s DiskDrive (ktorý nahrádza kotúč zadnej brzdy na akomkoľvek bicykli), čím sa bicykel bez asistencie premení na ebike a v prípade potreby späť v priebehu niekoľkých sekúnd.
Testovanie
Vývoj pokračoval do roku 2023, pričom Skarper a Red Bull sústredili svoje úsilie na úpravu veľkosti a hmotnosti systému, aby sa zaistila možnosť jeho použitia na akomkoľvek cestnom bicykli bez ovplyvnenia kvality jazdy.
Darwood uvádza, že Red Bull Racing tiež pomáhal pri vývoji prevodovky v motorovej jednotke a taktiež s dizajnom ložísk.
Testovanie bolo rozdelené medzi fyzické testy a simulácie a zahŕňalo nepretržitý chod jednotky s maximálnym výstupným krútiacim momentom na viac ako 1 000 km. Následne prebehla extrapolácia týchto údajov prostredníctvom simulovaných testovacích jázd na vzdialenosť 25 000 km.
Jednotka Skarper pripravená na výrobu meria 34 x 16 cm a obsahuje 250-wattový motor spolu s batériou s kapacitou 240 Wh, ktorá poskytuje dojazd až 60 km.
„Partnerstvo spoločností pri vývoji systému dokazuje, ako môže odbornosť F1 pomôcť zlepšiť každodennú technológiu v prospech verejnosti. Zariadenie je neuveriteľne dômyselné konštrukčné dielo, vďaka našim talentovaným inžinierom,“ povedal Horner zo spoločnosti Red Bull.
Čo bude ďalej?
Na trh sa systém pohonu Skarper dostane v tomto roku, aj keď presný termín uvedenia ešte nie je známy.
V sídle spoločnosti Skarper sa nám však podarilo nahliadnuť za oponu do vývojového laboratória firmy a zbadali sme šikovný nový náboj, ktorý umožňuje pohonnej jednotke bežať aj na bicykli s ráfikovou brzdou.
Druhým produktom vo vývoji je verzia jednotky Skarper pre horský bicykel, navrhnutá tak, aby fungovala so 180 mm kotúčom.
Red Bull mal podľa našich informácií vykonť množstvo výskumných a vývojových testov, tak aby overil dizajn a zabezpečil, že podobný systém ako DiskDrive dokáže poskytnúť dostatočne vysoký krútiaci moment a výkon.
„Chceli sme si byť istí, že fyzika funguje,“ hovorí Darwood.
Pôvodná jednotka Skarper je zatiaľ k dispozícii na predobjednávku pred jej oficiálnym uvedením na trh.