Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Ako fungujú prevody na horských bicykloch a ako ich správne využívať?

Alebo prečo nefungujú tak dobre ako by mali? Spoločne sa pozrieme na nočnú moru nejedného začiatočníka a tou sú prevody. Ako ich správne voliť a využívať ich rozsah efektívne?
Matúš Bušík
Ako fungujú prevody na horských bicykloch a ako ich správne využívať?

Prevody na horských bicyklov sú zodpovedné za prenos sily z pedálov na trail (alebo cestu) a doslova roztáčajú vaše kolesá.

Pochopenie techniky, prevodových pomerov a teórie vám pomôže šliapať plynulejšie, rýchlejšie a efektívnejšie.

Pre tých, ktorí sú v tomto športe noví, sa prevody na vašom horskom bicykli môžu odlišovať od toho, na čo ste boli v minulosti zvyknutí.

V tomto článku sa zameriame na sady pohonov určené pre horské bicykle, na to ako ich najlepšie používať a ako si vybrať tú najvhodnejšiu výbavu pre vás.

Čo sú prevody na horských bicykloch?

Pohon je jednou z kľúčových súčastí bicykla.

Keď zošliapnete pedále horského bicykla, sila ktorú vytvoríte sa prostredníctvom hnacieho ústrojenstva prenesie na zadné koleso a poháňa bicykel dopredu.

O tom, aké ľahké je otáčať pedálmi, rozhoduje prevodový pomer medzi predným ozubeným kolieskom a zadným ozubeným kolieskom (pastorkom). Tento prevodový pomer tiež určuje vašu kadenciu (ako rýchlo otáčate pedálmi) a akú vzdialenosť vpred dosiahnete na jeden zdvih pedála.

Prevody na horských bicykloch vám umožňujú zvoliť si prevodový pomer tak, aby zodpovedal strmosti terénu, tomu koľko úsilia chcete vynaložiť a akú vzdialenosť chcete prejsť na jeden záber pedálu.

Zosúladením vášho vybavenia so strmosťou terénu môžete zostať v najefektívnejšej kadencii a minimalizovať nadmerné výdavky na energiu.

Ako funguje pohon horských bicyklov?

Pohony 1x sú štandardnou voľbou pre moderné horské bicykle a eMTB, obľúbené pre svoj rozsah, spoľahlivosť a výkon.

Jednoznačne najbežnejším prevodovým systémom na moderných horských bicykloch je 1x pohon .

Toto hnacie ústrojenstvo sa skladá z jediného predného ozubeného kolieska – prevodníka (odtiaľ názov „1x“) a široko rozsahovej zadnej kazety (najčastejšie 12 alebo 11 pastorkovej). Prevod sa mení zadnou prehadzovačkou (meničom), ktorá je ovládaná radením na riadidlách.

Po stlačení radenia presunie prehadzovačka reťaz hore alebo dole po kazete, na väčší alebo menší prevod. Vo väčšine prípadov je prehadzovačka poháňaná lankom, ktoré ju spája s radením.

Avšak v prípade elektronických MTB súprav, ako je SRAM Eagle Transmission, je prehadzovačka aktivovaná bezdrôtovým signálom (bluetooth) a poháňaná integrovaným servomotorom.

Občas sa stretnete so staršími typmi 2x a 3x hnacieho ústrojenstva. Namiesto jediného prevodníka a kazety so širokým rozsahom sa tieto pohony spoliehajú na prednú prehadzovačku (prešmykač) a na radenie medzi prevodníkmi vpredu. Naopak vzadu majú kazetu s menším rozsahom.

Nevýhody 2x alebo 3x hnacieho ústrojenstva na horských bicykloch sú zložitosť, znížené zadržiavanie reťaze, častejšie spadnutie reťaze vpredu, rozsah prevodov a extra hmotnosť.

Ako správne používať prevody na horskom bicykli?

Naučiť sa intuitívne radiť je kľúčové – nechcete si robiť starosti s tým, ako a kedy preraďovať na trailoch.

Teraz, keď už máme prehľad o tom, ako fungujú sady pohonov pre horské bicykle, poďme sa pozrieť na to, ako ich využiť na traile.

Na horskom bicykli môžete meniť prevody pomocou radenia na riadidlách. Páka radenia má najčastejšie dva spúšťače (niekedy nazývané aj „pádla“), ktoré vám umožnia zaradiť nižší alebo vyšší prevodový stupeň pomocou palca alebo ukazováka.

Je dôležité venovať chvíľku tomu, aby ste sa zoznámili s umiestnením a činnosťou radenia, aby ste pri používaní prevodových stupňov v teréne mohli s istotou preradiť bez toho, aby ste sa museli pozerať dole na radenie.

Dôležité je tiež minimalizovať zbytočné zaťaženie prevodov pri radení. Tým sa predĺži ich životnosť a zníži sa potrebná frekvencia servisu a pravdepodobnosť mechanického poškodenia, ako je napríklad roztrhnutá reťaz.

Vo všeobecnosti je dobrou praxou nepreraďovať na nižší (ľahší) prevodový stupeň a zároveň dávať veľa sily do pedálov. Minimálne to vydá škaredý zvuk, no ak by sa to hnalo do extrémov, mohlo by to poškodiť reťaz.

Aby ste tomu predišli, skúste zaradiť správny prevodový stupeň skôr, než začne strmé stúpanie. Je to lepšie ako preraďovať v strmom kopci postupne.

Radenie na vyšší (ťažší) prevodový stupeň pri výkone je menej problematické, ale trocha opatrnosti, pokiaľ ide o načasovanie neuškodí.

Aký prevod použiť a kedy?

Pri väčšine bežných pohonov 1x s 12 prevodovými stupňami je dôležité vedieť, ktorý z nich použiť a kedy.

Správna voľba prevodov je predovšetkým o efektivite šliapania. V ideálnom prípade chcete mať taký prevodový stupeň, ktorý vám umožní otáčať nohami s pohodlnou kadenciou a zároveň spotrebovať len toľko energie, aby ste dosiahli potrebnú rýchlosť v teréne pred vami.

To je dôležité najmä pri jazde na zvlnenom singletracku. Príliš vysoký prevod a bude namáhavé otáčať pedálmi, príliš nízky prevod a budete krútiť nohami neefektívne.

Neexistuje žiadna univerzálna poučka a voľba správneho prevodu bude závisieť od vašej kondície, preferovanej kadencie a strmosti trasy, na ktorej jazdíte. Nasledujúce tipy založené na kadencii vám však pomôžu vybrať správny prevod a ušetriť energiu.

1. Dlhé postupné stúpania

Ak jazdíte na dlhom stúpaní, najlepšie je točiť rýchlosťou približne 80 až 90 otáčok za minútu (RPM).

Odolajte pokušeniu zaradiť ťažký prevod – na vašich kamarátov to môže zapôsobiť, no rýchlejšie miniete energiu.

2. Krátke technické stúpania

Pri kratších, technicky náročnejších stúpaniach s prekážkami, ako sú korene, skaly a úzke zákruty,  sa zamerajte na kadenciu okolo 60 otáčok za minútu.

To vám poskytne dobrú trakciu, ak je šmykľavo a uľahčí vám zdvihnutie predného kolesa cez prekážky.

3. Dostať sa do tempa

Ak točíte príliš ťažký prevod, pri akcelerácii nebudete môcť využiť maximálny výkon v pedáloch.

Prudko točte až na 100 otáčok za minútu, potom vzadu zaraďte o jeden prevodový stupeň nižšie.

4. Väčšie nie je lepšie

Šliapanie s príliš ťažkým prevodom je náročné na nohy a môže tiež sťažiť zdolávanie terénnych prvkov, ako sú korene a pne, a taktiež je ťažké vrátiť správny balans po neočakávaných stratách priľnavosti.

Prevodové pomery na horských bicykloch

Rozsah prevodov určuje pomer medzi najvyšším a najnižším prevodovým stupňom vašej kazety.

Počet prevodových stupňov na vašej kazete veľa neznamená, ak nemá široký rozsah prevodov.

Rozsah kazety je určený vydelením počtu zubov na najväčšom ozubenom kolese počtom zubov na najmenšom.

Vezmite si napríklad 12-rýchlostnú kazetu SRAM GX Eagle T-Type. Tá má prevodový rozsah 10t až 52t (zubov), takže jej prevodový pomer môžeme zistiť pomocou vzorca nižšie:

52/10 = 5,2 = rozsah 520 %.

Kde teda vstupuje do hry výber prevodníka? Ako sme zistili, výber kazety určuje rozsah prevodových stupňov vášho 1x hnacieho ústrojenstva. Výberom prevodníka môžete potom posunúť prevod nahor alebo nadol v závislosti od vašich preferencií.

Malý prevodník, napríklad 28t alebo 30t, vám poskytne najnižší (najľahší) možný prevod na stúpanie. Veľký prevodník, ako napríklad 34t alebo 36t, vám umožní rýchlejšie šliapať na najťažšom (najmenšom pastorku) prevodovom stupni.

Väčšina horských bicyklov sa štandardne dodáva s 32t (zuvobým) prevodníkom, pretože poskytuje zlatú strednú cestu.

Ak chcete zistiť, aký prevodový pomer používate, stačí vydeliť počet zubov na prevodníku počtom zubov na zvolenom zadnom pastorku.

Napríklad, ak ste mali 10-52t kazetu a 32t prevodník a chceli by ste zistiť svoj prevodový pomer na najnižšom a najvyššom prevodovom stupni, rovnice by boli nasledovné:

Najnižší prevodový pomer: 32/52 = 0,615
Najvyšší prevodový pomer: 32/10 = 3,2

Teraz sa rýchlo pozrime na prevodové pomery staršieho pohonu 2×10, ako je Shimano 2013 SLX. Vtedy bol pohon so sadou 38/24t prevodníkov a 11-36t kazety.

Pomocou rovnakých vzorcov, ako je uvedené vyššie, môžeme vypočítať prevodový rozsah kazety a najnižší a najvyšší prevodový pomer hnacieho ústrojenstva.

Rozsah prevodov 11-36t kazety: 36/11 = 3,27 = rozsah 327 %
Najnižší prevodový pomer: 24/36 = 0,666
Najvyšší prevodový pomer: 38/11 = 3,45

Prečo prevody nefungujú správne?

Správna údržba a čistenie sú kľúčové pre udržanie hladkého chodu vašich prevodov.

Rovnako ako u všetkých komponentov horských bicyklov, pravidelná údržba je kľúčová pre udržanie hladkého chodu vašich prevodov.

Po každej jazde sa odporúča vyčistiť a namazať hnacie ústrojenstvo, ale aj pri maximálnej opatrnosti stále existuje niekoľko vecí, ktoré môžu zabrániť tomu, aby vaše prevodové stupne fungovali čo najlepšie.

Nové lanká sú náchylné na natiahnutie, kde lanko rastie pod zaťažením počas prvých niekoľkých použití. Natiahnuté lanko spôsobí nekonzistentné a nejasné radenie a zvyčajne sa dá doladiť pomocou nastavovačov na radením (točením koliesok) alebo napnutím lanka na prehadzovačke.

Niekedy môžu vzniknúť ďalšie problémy v dôsledku opotrebovania počas jazdy, ako napríklad strata správnej pozície prehadzovačky alebo nesprávne nastavenie dorazov (malé skrutky na prehadzovačke, ovplyvňujú rozsah radenia), ktoré si vyžadujú opätovné nastavenie.

V takom prípade venujte čas úplnému indexovaniu prevodových stupňov pravdepodobne vyriešite problém alebo zvýrazníte, čo je potrebné urobiť na jeho nápravu.

Silne opotrebovaná reťaz tiež spôsobuje slabý výkon radenia a vystavuje vás riziku roztrhnutia reťaze. Pokračujúce používanie opotrebovanej reťaze tiež urýchľuje opotrebovanie zvyšku vášho hnacieho ústrojenstva, takže je dôležité, aby ste reťaz pravidelne kontrolovali.

Aké sú výhody elektronických MTB pohonov?

Nie sú tu žiadne drôty. Namiesto toho je prehadzovačka napájaná malou batériou a ovládaná cez Bluetooth.

Ako o najnovšej inovácii v radení horských bicyklov je okolo bezdrôtových elektronických pohonov veľký humbuk .

Primárnou výhodou elektronického radenia oproti mechanickým prevodom je zvýšená konzistencia. Prevodové lanká sa môžu časom natiahnuť, čo znamená, že sa musia znova napnúť, aby sa zabezpečilo presné radenie.

Elektronické radenie je naproti tomu zakaždým presné. Keď je správne nainštalované, nemalo by vyžadovať žiadne úpravy.

Radenie prebieha takmer okamžite, čo umožňuje jazdcom radiť rýchlejšie a presnejšie na technických úsekoch trailu.

Bezdrôtové hnacie ústrojenstvo má vysokú cenu, aj keď vidíme, že technológia sa pomaly zavádza aj na dostupnejšie možnosti.

Musíte tiež dbať na to, aby ste sa uistili, že sú vaše batérie nabité predtým, ako vyrazíte jazdiť. Inak totiž riskujete, že sa zaseknete na jednom prevodovom stupni.

Prevodovky na horských bicykloch

Prevodovky sú sľubnou budúcnosťou MTB, ale ešte majú pred sebou kus cesty, kým sa stanú populárnym riešením.

Nečistoty, kaluže a blato môžu spôsobiť zmätok na konvenčných pohonných jednotkách horských bicyklov. Prevodovky sú na druhej strane úplne uzavreté a utesnené pred  vonkajšími vplyvmi.

Prečo sa teda nechopili hlavného prúdu na trhu MTB?

Aby boli prevodovky použiteľné na horských bicykloch, musia byť namontované v oblasti stredovej konzoly rámu. Prevody v zadnom náboji (ako je vidieť na niektorých mestských bicykloch) neprichádzajú do úvahy pre ich nepriaznivé rozloženie hmotnosti. Táto potreba rámu kompatibilného s prevodovkou vytvára prvú bariéru.

Prevodovky sú tiež ťažšie ako externé pohony a môžu byť výrazne ťahavé. Ergonómia radenia je v porovnaní s modernými pohonmi stále slabá a radiť môžete len pri jazde.

Je však ťažké poprieť ich odolnosť, najmä v náročných podmienkach. Odstránenie hmotnosti prehadzovačky a kazety zo zadného kolesa tiež výrazne zvyšuje výkon odpruženia.

Aj keď ponúkajú sľubné výhody, stále je potrebné vykonať niekoľko zásadných zmien, aby sa stalo, že prevodovky nahradia externé hnacie ústrojenstvo a stanú sa novým štandardom MTB.

Aktuality

10:47 Traja jazdci tímu DSM utrpeli zranenia pri páde na tréningovom kempe.

Keď pretekári vracali po tréningu na hotel, Oscar Onley, Chris Hamilton a Tim Naberman spadli. Najhoršie dopadol Hamilton, ktorý má zlomenú kľúčnu kosť a musí podstúpiť operáciu. (DSM)

10:27 Video: Pozrite si, ako vyzerá deň tréningu belgického šampióna Arnauda de Lieho.

Mladý talentovaný Belgičan vám ukáže, ako trénuje tzv. FatMax intervaly a tiež VO2 Max šprinty.

10:09 Sledujte naživo: Mathieu van der Poel dnes štartuje na cyklokrosových pretekoch Svetového pohára v Gavere.

Majster sveta má zatiaľ za sebou dvoje cyklokrosové preteky a dvakrát dominantne vyhral. Preteky Svetového pohára v Gavere môžete sledovať naživo od 15:00 hod.

09:55 Geraint Thomas ukončí kariéru po sezóne 2025: Klasiky sú pre mňa už príliš šialené.

Thomas sa chce sústrediť primárne na etapové preteky s vrcholom na Tour de France.

Včera 13:02 Viki Chladoňová, Sagan aj konšpirácie o dopingu. 10 článkov, ktoré najviac zaujali čitateľov Bikeru v roku 2024.

Najčítanejším príspevkom na našom webe bol v roku 2024 článok o obrovskom úspechu Viktórie Chladoňovej, ktorá sa stala prvou Slovenkou v histórii, ktorá vyhrala preteky Svetového pohára v cyklokrose.

Zavrieť reklamu