Majitelia CTM: Musíme investovať do vývoja, ak si chceme udržať vedúcu pozíciu v počte predaných bicyklov na Slovensku
S majiteľmi firmy CTM Miroslavom Lukáčom a Kamilom Vráblom sme sa rozprávali o tom, ako prežili krízu počas pandémie Covidu-19, bicyklový boom, i o tom, ako reagovali na obrovské zľavy známych značiek. Prezradili nám tiež, čo ich motivovalo k vlastnému vývoju, ako prebieha, aké bicykle sa chystajú predstaviť a na čom v súčasnosti pracujú.
Počas boomu cez pandémiu zmizli výpredaje bicyklov. Teraz sa opäť vrátili a výpredajové ceny majú aj najväčšie značky. Ako ste na tom s výpredajmi vy?
Máme tu takú hlášku: Výška zľavy zodpovedá výške maléru. Dávať 25-percentnú zľavu je veľká prehra. Takéto zľavy sú reakciou na špecifické podmienky, ktoré daná firma zažíva, a v tomto prípade sú to problémy s nadmernými skladovými zásobami, čo sa deje hlavne v Amerike.
Bicykle v hodnote niekoľkoročného obratu majú na skladoch, a preto sa rozhodli, že musia začať globálny výpredaj od začiatku sezóny.
Boli sme svedkami toho, že Specialized, Trek, Marin a ďalšie americké značky po celý rok ponúkajú zľavy vo výške 25 percent a viac. Nájdete dokonca položky s až 40-percentnou zľavou, čo viedlo k tomu, že boli cenovo porovnateľné s našimi. To znamená, že pri výbere preferuje koncový zákazník globálne značky, pretože za rovnakú cenu dostane rovnako dobré, alebo lepšie špecifikácie.
Pôvodne sa hovorilo, že tieto zľavy budú dočasné, ale v skutočnosti platia po celý rok, čo naznačuje, že sa týmto firmám pravdepodobne nedarí zbaviť sa svojich nadbytočných skladových zásob v očakávanom rozsahu.
Akým spôsobom ste na tieto vysoké zľavy veľkých výrobcov zareagovali?
Mali sme dve možnosti. Buď dáme zľavy v podobnej výške, alebo si vyhodnotíme, že nám tohtoročný predaj stačí na to, aby sme stabilizovali firmu a prefinancovali ju do ďalšej sezóny. My sme sa rozhodli pre druhú možnosť, pretože nemáme na sklade žiadne staré modely a predávame iba súčasnú kolekciu 2023. Rovnako sme uprednostnili investíciu do prefinancovania namiesto výrazných výpredajov. Hoci aj v súčasnej situácii ponúkame zľavy na naše bicykle, tieto zľavy sa pohybujú v rozsahu od 7 do 10 percent.
Rozhodli sme sa neponúkať výraznejšie zľavy vo výške 20 až 30 percent, pretože by to mohlo ohroziť stabilitu firmy a návrat k pôvodným cenám by bol náročný a takmer nemožný v nasledujúcej sezóne. Nastávajúca situácia ukazuje, že obchody sú preplnené bicyklami so zľavami od 20 do 50 percent, avšak ani tieto vysoké zľavy nepodnecujú zákazníkov k nákupu. Zdá sa, že tí, ktorí mali záujem, si bicykel kúpili a ani výrazné zľavy ich už nepresvedčia.
Aké modely alebo kategórie bicyklov a elektrobicyklov sú pre vás v súčasnosti ťažiskové, čo sa týka predaja?
Všetky naše kategórie produktov zaznamenali mierny pokles v predaji, keďže ľudia sa rozhodli nakupovať bicykle iných značiek, ktoré boli momentálne dostupné na trhu. Napriek tomu sa nám výrazne darí v kategórii elektrobicyklov, kde rastieme. Aktuálne spolupracujeme s dvoma výrobcami pohonových systémov – Shimano a Bafang, ale do budúcnosti plánujeme spoluprácu aj s iným výrobcom.
Táto iniciatíva je momentálne v štádiu vývoja. Našou tradičnou silnou kategóriou zostávajú konvenčné bicykle v cenovom rozpätí od 600 do 1 500 eur. Ale je zaujímavé, že sme zaznamenali pokles predaja krosových bicyklov, pravdepodobne kvôli rastúcej popularite elektrobicyklov a širokej ponuke v tomto segmente.
Momentálne vidíme veľký potenciál v našom vlastnom vývoji, do ktorého investujeme významné finančné zdroje. Plánujeme predstaviť niekoľko nových platforiem s vlastným priemyselným dizajnom. A aj keď je to zatiaľ v štádiu vývoja, veríme, že to bude dôležitý krok pre našu firmu.
Jeden z vašich najväčších konkurentov na slovenskom trhu Kellys sa už dlhšie venuje vývoju svojich vlastných rámov a rôznych technológií. Chystáte sa na niečo podobné aj vy?
Vývoj je kľúčový aspekt a ako som už spomínal, aktívne pracujeme na vlastných platformách. Avšak náš prístup sa líši od prístupu spoločnosti Kellys, ktorá pôsobí na trhu trochu iným spôsobom ako my. Kellys má rozsiahle pôsobisko v celej Európe a musí sa prispôsobiť konkurencii na európskom trhu, čo znamená vývoj modelov na najvyššej úrovni.
Naším cieľom je sústrediť sa na konvenčné bicykle v cenovom rozpätí do 2 500 eur a elektrobicykle do 5 000 eur. V tomto segmente sa snažíme zamerať sa na vlastný vývoj a momentálne pracujeme na vývoji rámových platforiem pre niekoľko modelov.
Kedy ste prišli s myšlienkou, že potrebujete začať s vývojom vlastných bicyklov?
Bolo to ešte počas pandémie, takže teraz sú to približne už dva roky. Na začiatku sme to realizovali cez externú spoluprácu, no v súčasnosti máme špecializovaných zamestnancov pre túto oblasť. Uvedomovali sme si, že ak chceme zvýrazniť svoju pozíciu na trhu a udržať si vedúcu pozíciu v počte predaných bicyklov na Slovensku, musíme investovať do vývoja vlastných produktov. Nechcem vyznieť nejako chválenkársky, ale dlhodobo sme už najpredávanejšou značkou na Slovensku. Preto, ak si chceme túto pozíciu udržať, je nevyhnutné, aby sme sa posúvali ďalej vo vývoji vlastných bicyklov.
Akým spôsobom pracujete na ich vývoji?
Pracujeme na vlastnom priemyselnom dizajne trubiek, rámov, geometrie, zakrytia motora a príslušenstva. Tieto prvky sú výsledkom práce našich interných vývojárov, ktorí sa špecializujú na tieto oblasti. Na to využívame softvérové nástroje, 3D tlač a udržujeme aktívnu komunikáciu s výrobcami v Číne a na Taiwane. Týmto spôsobom sme dosiahli významné inovácie v dizajne našich produktov, pričom podobný prístup používajú aj významní konkurenti, ktorí majú svoj vývoj u seba a výrobu v Ázii.
Akým spôsobom komunikujete s výrobcom rámov v Ázii pri vývoji?
Komunikácia s výrobcom je kľúčový faktor pri vlastnom vývoji. Myslím si, že každý jeden výrobca bicyklov by súhlasil názorom, že v Číne sú momentálne omnoho väčšie problémy s kvalitou výroby, ako boli pred pandémiou. Preto sme sa rozhodli zamestnať človeka v Číne, ktorý sa stará o kontrolu kvality. Prv než sa začne hromadná výroba, naši ľudia osobne skontrolujú predprodukčné vzorky, aby sme predišli možným problémom v hromadnej produkcii.
Museli ste hľadať nových výrobcov pre vlastné rámy?
Spolupracujeme s troma renomovanými výrobcami, ktorí vyrábajú rámy aj pre najväčšie svetové značky. Títo výrobcovia majú schopnosti vytvoriť formy pre naše navrhnuté rámy, preto sme nepotrebovali hľadať nových výrobcov.
Pri vývoji pracujete na hliníkových alebo karbónových rámoch?
Celý článok si prečítate v magazíne Biker, vydanie 6/2023
Magazín Biker si môžete kúpiť vo vašich novinových stánkoch.