PREDSTAVENIE: Specialized Enduro 2017
Dve verzie, tri rozmery kolies
Nové rozmery kolies prichádzajú, a tie staršie zostávajú. Nové Enduro preto reaguje kompatibilitou s až troma z nich. Vybrať si môžete z verzie na 27,5-palcové kolesá (Specialized ich nazýva presnejším názvom 650b) a z verzie na 29-palcové, resp. na rozmer 27,5+, ktorý Specialized pomenúva chytľavejším obchodným názvom 6Fattie. V prípade, že si zvolíte tú druhé verziu, obchodník vám ponúkne pri kúpe možnosť vybrať si z 29″ či 27,5+ kolies. Samozrejmosťou je aj možnosť dokúpiť si druhý set kolies a vymieňať ich podľa potreby a nálady. Obe verzie sa mierne líšia v geometrii, a dizajne rámov.
Modernejšia geometria
Nové Enduro je dlhšie, položenejšie, a nižšie ako súčasný model. Príliš krátky predný rámový trojuholník a príliš strmý hlavový uhol boli najčastejšie výčitky na adresu jeho predchodcu. Nový bike tak zodpovedá najnovším trendom v dizajne trailbikov a pretekárskych enduro strojov. Rovnako ako u minulý rok predstaveného nového Stumpjumpera FSR, aj tu nájdete krátku zadnú stavbu spárovanú s dlhším predkom pre stabilitu v rýchlosti a pritom dobrú manévrovateľnosť v zákrutách. Tu sú kľúčové zmeny geometrie v číslach:
- Položenejší hlavový uhol:
650b: 65,5
29/6Fattie: 66 - Nižší stred:
650b: 345 mm
29/6Fattie: 343 mm - Kratšia zadná stavba:
650b: 425 mm
29/6Fattie 432 mm - Dlhšia horná rámová trubka
Vyšší zdvih
Zdvih zadného odpruženia aj sériovo montovaných vidlíc vzrástol u oboch verzií o 10 mm. Kým verzia na kolesá 650b má celých 170 mm, 29-palcové/6Fattie Enduro ponúka 160 mm vpredu aj vzadu.
Prepracovaný dizajn rámu
Celý rám možno nevyzerá na prvý pohľad až tak odlišne, no prešiel viacerými výraznými zmenami na poli funkčného dizajnu.
- Robustnejší X-Wing
Charakteristické „X-ko“ tvoriace stred rámu je zosilnené a vytvára tak tuhší rám lepšie držiaci stopu - Ložiská s väčším priemerom a robustnejšie vahadlo
Väčšie ložiská zaručujú dlhšiu životnosť a vyššiu tuhosť, rovnako ako robustnejšie vahadlo - Závitový stred
Nové Enduro posiela preč lisovací stred a nahrádza ho klasickým skrutkovacím, ktorý sa ľahšie servisuje, je kompatibilný s väčšinou kľúk na trhu, a ložiská v ňom vydržia dlhšie - Len na pohon 1X
Pohon 1X11 a 1X12 je v enduro segmente absolútnym štandardom. Nové Enduro preto nedisponuje úchytmi na prešmykač. - SWAT úložný priestor
Rovnako ako minulý rok predstavený Stumpjumper FSR, aj karbónové rámy nového Endura disponujú na spodnej rámovej trubke dvierkami SWAT. Do trubky sa dá uložiť napríklad náhradná duša, energetické gély, alebo náradie zabalené do na to určeného puzdra, v ktorom nebude v ráme hrkať. - Vnútorné vedenie kabeláže
Všetky bowdeny a hadičky sú vedené vnútrom rámu pre čistejší dizajn a ich lepšiu ochranu pred poškodením
Öhlins odpruženie pre S-Works modely
Öhlins predstavuje pre automobilových pretekárov a motorkárov jednu z absolútnych špičiek v odpružení. Švédska firma v spolupráci so Specializedom už niekoľko rokov vyvíja odprženie aj na mountainbiky. Na novom Endure preto nájdete vidlicu a tlmič vyvinuté špeciálne pre tento bicykel – avšak len na absolútnych topmodeloch z línie S-Works. Vzadu sa o luxusný chod s obrovským rozsahom nastavení stará vzduchový tlmič STX Air Shock, a v prípade modelu na 29-palcové/6Fattie kolesá aj vzduchová vidlica RXF 36 vpredu. O tom, ako fungujú, si budete môcť prečítať v ďalšom čísle časopisu Biker.
Na test nového Endura sa môžete tešiť už v ďalšom vydaní Bikera, ktoré vychádza 20. septembra!
Dovtedy si pozrite aspoň toto video.
Foto: Sterling Lorence / Specialized