Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

PREDSTAVENIE: Rocky Mountain Altitude Powerplay

V momente keď začne hrať kanadská hokejová repre presilovku, súper vie, že otázka neznie či bude inkasovať gól, ale kedy. Podobným útokom vzala svet e-MTB značka Rocky Mountain. Tamojší konštruktéri sa rozhodli ísť úplne opačným smerom ako drvivá väčšina konkurencie a vytvorili e-bike, ktorý svojimi schopnosťami a jazdnými vlastnosťami dokonale pripomína bežné enduro.
Biker

„Geoff Gulevich na jednej z najstrmších častí valbergských trailov. Škoda, že fotky natoľko skreľujú…“

Prečo Valberg?

Ak vám francúzske stredisko Valberg nič nehovorí, jedná sa o miesto, kde sa minulý rok išlo jedno z najnáročnejších kôl EWS. A práve na týchto trailoch (vyznačených na Trailforks čiernou farbou) sme mali otestovať možnosti nového elektrobiku. Silu motora a možnosti e-MTB sa väčšina výrobcov snaží ukázať v stúpaniach. Je to pochopiteľné, najviac tam pocítite ako vám môže motor skutočne pomôcť a kam až sa zrazu dokážete na biku dostať. Vo Valbergu sa Rocky Mountain rozhodol vydať inou cestou. Spolu s trailovým vodcom sme niekoľko hodín brázdili strmé traily plné voľných kameňov. Aby toho nebolo málo, na kopce sme sa vyvážali dodávkami, aby sme nestrácali čas zbytočným šliapním do pedálov… Prečo to tak vlastne bolo keď týmto prístupom išli priamo proti logike e-bikovania? Odpoveď je jednoduchá. Ľudia z RM sa nám snažili ukázať, že Altitude Powerplay nie je obyčajný elektrobicykel, čo vám pomôže do kopca, ale plnohodnotný all-mountain/enduro bike, s ktorým si skutočne vychutnáte jazdu v akomkoľvek teréne.

„Hlavne sa nespadnúť. Pod niektorými úsekmi trailov bolo príjemných 150 (výškových) metrov voľného pádu.“

Koniec kompromisov

V Kanade odmietli zaužívaný koncept, kedy sa rám prispôsobuje konvenčným elektromotorom a vymysleli vlastný pohon, ktorý bol špeciálne navrhnutý tak, aby sadol na najnovší model RM Altitude. Rozdiel medzi Altitude Powerplay a bežným Altitudom by ste hľadali ťažko. Oba využívajú systém odpruženia SmoothLink a tiež platformu Ride-9 na úpravu geometrie. Majú tiež rovnaké rozmery, uhly, umiestnenie čapov a dokonca aj stred. Práve v tom sa Powerplay od inej e–MTB konkurencie zásadne líši. Stred je úplne samostatný a nie je súčasťou motora! Pohon Powerplay Drive System je vsadený do priestoru pred kľukami v elegantne schovanom trojuholníku, čo na prvý pohľad pôsobí ako súčasť rámu. Potenciál biku z hľadiska jazdných vlastností bol tým pádom posunutý na úplne novú úroveň.

„Čarovná krabička ukrývajúca elektromotor Powerplay Drive System. Motor pôsobí miniatúrne, čím šetrí množstvo miesta.“

„Altitude bez motora. Doslova. Konštruktéri z Rocky Mountain postavili motor pre hotový rám, nie naopak. Tento prístup obzvlášť ceníme!“

„Na večeri s konštruktérmi, W. Simmonsom, G. Gulevichom, enduro jazdcami továrenského tímu RM a zástupcami značky Rocky Mountain – bolo o čom rozprávať.“

Inak a lepšie

Nakoľko je stred samostatný, o zapojenie a sprevodovanie motora sa stará sústava kladiek. Tie jednak držia reťaz pevne na mieste (o čom sme mali možnosť sa vo Valbergu v plnej miere presvedčiť), a zároveň zabezpečujú až prekvapivo plynulý nástup motora. Ako to je možné? V provom rade je trajfázový motor bezkartáčový (spolieha sa na jeden veľký vonkajší magnet namiesto viacero menších), produkuje veľký točivý moment, no zostáva skutočne tichý. Súčasťou systému je snímač točivého momentu, čo sa nachádza medzi prevodníkom a hlavným hriadeľom motora. Zahnuté ramienko s ozubenou kladkou na svojom konci kontroluje napnutie reťaze a v prípade akejkoľvek zmeny zásobuje jazdca okamžite dalším výkonom. Napnutie reťaze vyhodnocuje snímač magnetického poľa, resp. jeho zmien. Powerplay teda presne vie kedy a do akej miery má jazdcovi pomôcť. Zdvihnúť bike do manuálu v sede a šliapať do pedálov nepredstavuje žiadny problém. Toto oceníte najmä v prudkých technických stúpaniach – keďže riadiaca jednotka nevyhodnocuje pozíciu kľúk, ale napnutie reťaze, bike prirodzene a plynulo zaberá a nástup motora je okamžitý.

Dôležité čísla

K motoru zatiaľ neboli zverejnené žiadne špecifické hodnoty, akurát informácia, že všetky spĺňa všetky legislatíne normy. Zaujímavé čísla však ponúka baterka. Tá má najnižšom modeli kapacitu 500 Wh a v dvoch vyšších dokonca 632 Wh, pričom v oboch prípadoch je integrovaná priamo do karbónového predného trouholníka. Ďalšou chuťovkou je hodnota napätia. Oproti bežným 36 V totiž Powerplay vsadilo na 48 V, takže do akumulátoru dokážete dostať väčšie množstvo elektriny v kratšom čase. V prípade nižšieho, 500 W modelu to znamená, že 80% baterky sa obnoví už za hodinu a 40 minút. Mimo to máte k dispozícii apku eBikeMotion, ktorá vám poskytne všetky detailné informácie, keďže ohyzdný displej na rajdoch by ste na Altitude Powerplay hľadali márne. Konštruktéri mysleli aj na to, že niektorí z nás zvyknú počas jazdy vybiť smartfón, gps, alebo iné elektronické zariadenia. Pod kokpitom je preto umiestnený USB výstup, pomocou ktorého ich počas jazdy môžete pohodlne dobíjať. Pôsobivé.

„Nabíjací port, baterka, nabíjačka a ovládanie. Všetko jednoduché, bezproblémové, funkčné.“

Záblesk budúcnosti?

Altitude Powerplay je v mnohých ohľadoch revolučný e-bike. Napriek otrepaným marketingovým frázam, ktoré budete počuť pri predstavení každého nového biku sa Kanaďanom podarilo naozaj vytvoriť niečo výnimočné. Rozhodli sa ísť vlastnou cestou bez kompromisov a obmedzení a výsledok je naozaj ohromujúci. Vlastný pohon, vlastné batérie, ale najmä dôraz na jazdné vlastnosti biku skôr ako na tabuľkové hodnoty ukazujú smer akým by sa e-MTB mali uberať. Po Valbergu môžme povedať len toľko, že sa tešíme na dlhší test tejto novinky v našej redakcii. V Bikeri 4/2017 nájdete veľké predstavenie biku aj s prvými dojmami z jazdy.

„Enduro eso – Jesse Melamed potreboval dokázať, že e-bike toho celkom znesie. Preto sa rozhodol skočiť viac ako dvojmetrový drop bez dopadu z cesty pri jednej zo zastávok. Pri prvom pokuse ho rozhodil odpadový kanál tesne za dopadom, čo skončilo pádom. Bike aj jazdec boli v poriadku, takže pri ďalšom pokuse už Jesse celé divadlo pre nás novinárov s úsmevom ustál.“

„Aj takto sa dá jazdiť na elektrobiku so správnou geometriou a dobrým rozložením hmotnosti. „Gullyho“ table v SPD-čkach…“

Foto: Kubo Stank, Rocky Mountain, Matt Wragg
Viac informácií nájdete na webe dovozcu: www.bikeaction.cz

Aktuality

17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Zavrieť reklamu