Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Enduro Elite Carbon 650B

Prekopané Enduro prináša nové výzvy
Hodnotenie: 4.5/5
4 699
Biker

Minulý rok som celú sezónu v dlhodobom teste trápil karbónového Stumpjumera a používal ho spôsobom, na ktorý nebol úplne určený. V Spešli si to všimli a rozhodli sa, že tento rok dostanem na test trošku odolnejšie „náčinie“. Presnejšie sa jedná o Enduro Elite Carbon 650B, teda najnovšiu inkarnáciu kultovej modelovej rady, ktorú ma veľké S-ko v pouke už 17 rokov. Ako napovedá samotný názov, zostal som verný stredne veľkým kolesám a tiež kombinácii karbónového predného trojuholníka a hliníkovej zadnej stavby. Nové Ednuro tiež okrem iných zmien, ktoré spomeniem nižšie využíva po vzore Stumpjumpera aj tzv. „SWAT doors“ – priestor v spodnej rámovej trubke.

Tu sa však všetky podobnosti končia. Nové Enduro má radikálnejšiu geometriu, vyšší zdvih a celkovo robustnejšiu stavbu nielen ako Stumpy, ale aj ako predchádzajúca modelová verzia. 2017-ka je dlhšia, položenejšia a nižšia ako doteraz, čo sú všetko veci, ktorým sa nesmierne teším. V číslach to znamená hlavový uhol na úrovni 65,5°, stred s výškou 345 mm, zadnú stavbu dlhú 425 mm, hornú rámovú trubku s dĺžkou 604 mm (vo veľ. L) a zdvih 170/1165 mm. Konečne má modernú geošku, ktorá zodpovedá najnovším trendom na poli pretekárskych enduro strojov. Trošku ma mrzí, že integrovaný multikľúč (čo som na Stumpym nesmierne ocenil) na tomto modeli chýba.

To je však do istej miery dané aj tým, že charakteristické „X-ko“ tvoriace stred rámu je zosilnené. Výsledkom má byť tuhší rám, čo lepšie drží stopu. Na toto som obzvlášť zvedavý, keďže vpredu bude vidlica s veľkým zdvihom v kombinácii s položeným hlavovým uhlom. Ak rám nie je dostatočne pevný, pri jazde to bude okamžite cítiť.
Okrem toho je nové Enduro vybavené väčšími ložiskami, pevnejším vahadlom, či závitovým stredom. Z hľadiska výbavy sa jedná o „sramácko-spešlácky setup“, teda overené tlmenie od RockShoxu – Monarch Plus a Lyric RC, brzdy Avid Guide R (nie som fanúšikom Avidov, takže som veľmi zvedavý ako budú dlhodobo fungovať), pohon 1×11 Sram GX, či kolesá Roval Traverse.

Trošku ma prekvapilo, že kolesá majú aj v prípade Endura len 24 (resp. 28) drôtov. Po minuloročných skúsenostiach kedy ma prekvapili som však výrazne menej skeptický, aj keď by som prijal o niečo pevnejšie výplety. Zaujímavou voľbou je aj maličký 30-zubový prevodník. Som zvedavý, či bude stačiť, najmä pri dupaní do pedálov dolu kopcom. Jediné kritické miesto výbavy vidím v 60 mm predstavci, ktorý skrátka musím nahradiť niečím kratším. Inak bike zostane v pôvodnom stave, aj keď je otázne, že dokedy.

Enduro je môj najobľúbenejší model z celej ponuky Specializedu a som veľmi rád, že tento rok budem tráviť práve na ňom. Verím, že nesklame a ukáže sa v dobrom svetle nielen pri bežnom jazdení, ale aj pretekárskom zaťažení.

Prvé dojmy
„Spešl ma poriadne prekvapil, to poviem hneď na úvod. Od biku s týmto zdvihom som čakal oveľa lenivejší prejav (najmä v stúpaniach). Musím tiež povedať, že nové, „sedemnástkové“ Enduro sa od všetkých svojich predchodcov citeľne líši. Malé zmeny geometrie, ktoré na pohľad takmer nevidieť majú veľký dopad na jazdné vlastnosti. Rám je položenejší, bike je natiahnutý a pri jazde dolu kopcom vo veľkej miere pripomína zjazďák. Zároveň je stabilnejší a hlavne v strmšom teréne sa pohodlne ovláda. Po prvých desiatkach odjazdených kilometrov však mám pocit, že dopláca na osadený tlmič a vidlicu. Rám je celkovo linárnejší, s čím má tlmič od RockShoxu trošku problém, keďže je jeho prejav veľmi podobný. Aby sa nehúpal pri výšlapoch, vyžaduje vysoké tlaky (v mojom prípade 260 psi, z maximálnych 275), no aj v zatvorenom režime je poddajnejší ako by a mi páčilo… Pri zjazdoch je takto radikálne nafúkaný tlmič pri pohlcovaní malých nárazov necitlivý. Podobné to je aj s vidlicou Lyrik RC. Tá má tvrdý začiatok, no pri väčšom náraze sa výrazne prepadáva do zvihu, čo mne osobne nevyhovuje. Na tlmení a jeho vyladení, teda budem musieť popracovať. Napriek tomu je bike na môj vkus až neskutočne rýchly. Prikladám niekoľko print screenov z môjho Strava účtu. V auguste minulého roka som si zlomil členok a ešte stále sa iba postupne dávam dokopy. Na Endure sa mi napriek tomu darí posúvať aj minuloročné maximá. Začínam mať tento bike naozaj rád!“

Technická špecifikácia:

www.specialized.com
cena: 4699 eur
foto: Filip Stifler Nagy
Pravidelnú dávku informácií o prebiehajúcom teste nádejte tu.

Aktuality

13:01 Mathieu van der Poel je bez Van Aerta suverénnym favoritom monumentu Okolo Flámska.

Mads Pedersen síce na pretekoch odštartuje, ale po tvrdom páde na Dwars door Vlaandren, pri ktorom utrpel početné pomliaždeniny a odreniny, sú jeho šance na výhru určite nižšie.

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu