TEST: Santa Cruz Bronson Alloy R1 AM

Plnohodnotný Santa Cruz za okresanú cenu.

Santa Cruz má v ponuke hneď troch Bronsonov – vyšperkovanú prémiovú verziu Carbon CC a o smiešnych 190 g ťažšiu mutáciu Carbon C z trochu nižšej triedy karbónu, no za podstatne nižšiu cenu. A tretia? To je táto ešte lacnejšia kompletne hliníková verzia ťažšia približne o 350 gramov. Okrem hmotnosti a viditeľných zvarov je tu pár podstatných konštrukčných zmien vyplývajúcich z použitia kovu. Preč je zapustenie spodného vahadla do sedlovej rúrky a nahradené je trochu jednoduchším riešením. Márne by ste tu hľadali aj ložiská s mazacími portmi, do ktorých sa dá vstrekovať vazelína. Nahradili ich obyčajné, hoci kvalitne dvakrát zapuzdrené.


Jednoduchšia kovová verzia napojenia spodného vahadla.

Všade inde na ráme je však množstvo detailov, ktoré zaručujú čo najdlhšie fungovanie bez servisu. Santa Cruz sa napríklad už pred rokmi vrátil od lisovacích závitových stredov späť k tým tradičným, ktoré zvyknú pri jazde pukať už pri prvom náznaku nečistoty. Hneď vedľa nájdete návarky na napinák, ak chcete s Bronsonom naozaj blbnúť, a do rámu sa vojde fľaša a dokonca aj tlmič s expanzkou. Z Bronsona sa tak stane bike s naozajstnými antigravitačnými ambíciami.


Na Santa Cruz si už netreba brať hypotéku!


Jednoducho vyladený

Úroveň výbavy R1 AM, ktorú sme dostali na test my, pozostáva z rozumne zvolených stredne drahých komponentov v podobe jednoduchého tlmiča a pohonu SRAM NX. Ten radí absolútne uspokojivo a dokonca tu namiesto dosť ťažkej kazety zo sady nájdete vyšší a o 150 g ľahší model XG-1150. Vďaka oceľovým pastorkom na nej a rovnako oceľovému prevodníku na kľukách RaceFace Aeffect nebudete musieť tak skoro riešiť opotrebovanie zubov príznačné pre 11-rýchlostné systémy.

Tlmič RockShox Monarch RT je vybavený veľkoobjemovou komorou DebonAir, ktorá oproti základnému modelu zvyšuje citlivosť na malé nerovnosti a oporu v strede zdvihu. V niektorých situáciách dokonca umožňuje oleju vnútri pretekať slobodnejšie ako cez komplikovanejší a drahší model RT3. Vďaka vyladenosti samotného systému odpruženia tu podľa nás „stredné" nastavenie platformy absolútne nechýba. Čo nám však chýbalo, bola brzdná sila štvorpiestových bŕzd SRAM Guide. Tu totiž nájdete len piesty dva v podobe modelu Level T. Zvolené ráfiky WTB sú tiež na dnešné štandardy celkom úzke s 23 mm vnútornou šírkou.

S novou, lacnou verziou vidlice Fox 34 Rhythm sme doteraz skúsenosti nemali, no prvý dojem bol prekvapivo pozitívny. Sivé nohy sa pocitovo zasúvali oveľa hladšie ako čierne, ktoré tradične nájdete v tejto cenovej kategórii. Spodné nohy z duralu triedy 6 000 namiesto ľahšej 7 000-ky okrem toho pomohli zredukovať krútenie sa a následné zasekávanie vo zdvihu, ktorými Fox 34 zvykne trpieť. Patróna Grip vo vnútri tak mohla naplno ukázať svoju schopnosť udržať bike pod kontrolou aj situáciách za hranicou vlastných zručností. Jej citlivosť je ešte citeľnejšia cez hrubé 35 mm rajdy RaceFace Chester, ktoré zvyčajne kritizujeme za to, že sú trochu príliš tvrdé. Tu sa zdali úplne v poriadku. Na rám môžete dať aj externe vedenú teleskopku, no my vám radíme siahnuť po príplatkovej vnútorne vedenej KS Lev Si.


Lacná vidlica od Foxu na nás urobila až prekvapivo dobrý dojem.



Najlepší kamarát na kolesách

„Náš bike" – presne tak sme častovali Bronsona hneď po prvých pár kilometroch v sedle. V záplave neosobných testovacích bikov, z ktorých len malá časť naozaj sadne, vyčnieval ako taký, na ktorý stačí jednoducho sadnúť a voziť sa. Zatiaľ čo mnohé biky s podobným systémom odpruženia požadujú veľmi citlivé vyladenie tlmiča a tlaku v ňom, tu stačilo odoka trafiť 30 % sag a boli sme tam, kde sme potrebovali. Tak ako u každého pokročilého systému odpruženia, aj tu sa občas stretnú záujmy reťaze a tlmiča – zadok bicykla trochu kopne. Tlmič Monarch tu však skvelo pomáha tieto efekty minimalizovať a Bronsona skrotiť, kde sa to len dá.


Karbón to nie je, no zvary sú pekné a úhľadné.

So 66-stupňovým hlavovým uhlom, stredom zaveseným 340 mm nad zemou a 445 mm reachom vo veľkosti L je geometria naozaj krásnym kompromisom medzi stabilitou a efektivitou. Ak dostanete skvelé plášte Maxxis Minion DHF/DHR na limity trakcie, bike vás pustí do krásne kontrolovateľného driftu. V zjazdoch namiesto toho, aby jednoducho tupo prehučal cez všetko, čo mu stojí v ceste, kombinuje hravosť so stabilitou. Dá sa na ňom sebavedomo vyrezávať klopky aj ho odrážať z každého kameňa trčiaceho nad povrchom trailu. Bronsonu sa dokonca darí veľmi efektívne ututlať relatívne vysokú hmotnosť 14,28 kg. Skvelo totiž udržiava rýchlosť a ak ju stratí, dychtivo si ide za každým šliapnutím. Na trhu, kde sa darí dostávať ceny vynikajúcich bikov na naozaj nízku úroveň, mu síce nemôžme dať príliš vysoké hodnotenie, no ak vo vás táto značka vyvoláva nejaké emócie, oplatí sa priplatiť si. Dostanete totiž jeden absolútne vynikajúci bike.





Hodnotenie


Odolný, praktický, sebavedomo stabilný, a pritom prekvapivo agilný. Jednoducho skvelá kombinácia vlastností tohto všestranného biku.
3999 €
www.sportservis.sk


Buďte s nami v kontakte

Komentáre