Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Santa Cruz Bronson Alloy R1 AM

Plnohodnotný Santa Cruz za okresanú cenu.
Hodnotenie: 4/5
3 999
Biker

Santa Cruz má v ponuke hneď troch Bronsonov – vyšperkovanú prémiovú verziu Carbon CC a o smiešnych 190 g ťažšiu mutáciu Carbon C z trochu nižšej triedy karbónu, no za podstatne nižšiu cenu. A tretia? To je táto ešte lacnejšia kompletne hliníková verzia ťažšia približne o 350 gramov. Okrem hmotnosti a viditeľných zvarov je tu pár podstatných konštrukčných zmien vyplývajúcich z použitia kovu. Preč je zapustenie spodného vahadla do sedlovej rúrky a nahradené je trochu jednoduchším riešením. Márne by ste tu hľadali aj ložiská s mazacími portmi, do ktorých sa dá vstrekovať vazelína. Nahradili ich obyčajné, hoci kvalitne dvakrát zapuzdrené.


Jednoduchšia kovová verzia napojenia spodného vahadla.

Všade inde na ráme je však množstvo detailov, ktoré zaručujú čo najdlhšie fungovanie bez servisu. Santa Cruz sa napríklad už pred rokmi vrátil od lisovacích závitových stredov späť k tým tradičným, ktoré zvyknú pri jazde pukať už pri prvom náznaku nečistoty. Hneď vedľa nájdete návarky na napinák, ak chcete s Bronsonom naozaj blbnúť, a do rámu sa vojde fľaša a dokonca aj tlmič s expanzkou. Z Bronsona sa tak stane bike s naozajstnými antigravitačnými ambíciami.


Na Santa Cruz si už netreba brať hypotéku!

 

Jednoducho vyladený

Úroveň výbavy R1 AM, ktorú sme dostali na test my, pozostáva z rozumne zvolených stredne drahých komponentov v podobe jednoduchého tlmiča a pohonu SRAM NX. Ten radí absolútne uspokojivo a dokonca tu namiesto dosť ťažkej kazety zo sady nájdete vyšší a o 150 g ľahší model XG-1150. Vďaka oceľovým pastorkom na nej a rovnako oceľovému prevodníku na kľukách RaceFace Aeffect nebudete musieť tak skoro riešiť opotrebovanie zubov príznačné pre 11-rýchlostné systémy.

Tlmič RockShox Monarch RT je vybavený veľkoobjemovou komorou DebonAir, ktorá oproti základnému modelu zvyšuje citlivosť na malé nerovnosti a oporu v strede zdvihu. V niektorých situáciách dokonca umožňuje oleju vnútri pretekať slobodnejšie ako cez komplikovanejší a drahší model RT3. Vďaka vyladenosti samotného systému odpruženia tu podľa nás „stredné“ nastavenie platformy absolútne nechýba. Čo nám však chýbalo, bola brzdná sila štvorpiestových bŕzd SRAM Guide. Tu totiž nájdete len piesty dva v podobe modelu Level T. Zvolené ráfiky WTB sú tiež na dnešné štandardy celkom úzke s 23 mm vnútornou šírkou.

S novou, lacnou verziou vidlice Fox 34 Rhythm sme doteraz skúsenosti nemali, no prvý dojem bol prekvapivo pozitívny. Sivé nohy sa pocitovo zasúvali oveľa hladšie ako čierne, ktoré tradične nájdete v tejto cenovej kategórii. Spodné nohy z duralu triedy 6 000 namiesto ľahšej 7 000-ky okrem toho pomohli zredukovať krútenie sa a následné zasekávanie vo zdvihu, ktorými Fox 34 zvykne trpieť. Patróna Grip vo vnútri tak mohla naplno ukázať svoju schopnosť udržať bike pod kontrolou aj situáciách za hranicou vlastných zručností. Jej citlivosť je ešte citeľnejšia cez hrubé 35 mm rajdy RaceFace Chester, ktoré zvyčajne kritizujeme za to, že sú trochu príliš tvrdé. Tu sa zdali úplne v poriadku. Na rám môžete dať aj externe vedenú teleskopku, no my vám radíme siahnuť po príplatkovej vnútorne vedenej KS Lev Si.


Lacná vidlica od Foxu na nás urobila až prekvapivo dobrý dojem.

 

 

Najlepší kamarát na kolesách

„Náš bike“ – presne tak sme častovali Bronsona hneď po prvých pár kilometroch v sedle. V záplave neosobných testovacích bikov, z ktorých len malá časť naozaj sadne, vyčnieval ako taký, na ktorý stačí jednoducho sadnúť a voziť sa. Zatiaľ čo mnohé biky s podobným systémom odpruženia požadujú veľmi citlivé vyladenie tlmiča a tlaku v ňom, tu stačilo odoka trafiť 30 % sag a boli sme tam, kde sme potrebovali. Tak ako u každého pokročilého systému odpruženia, aj tu sa občas stretnú záujmy reťaze a tlmiča – zadok bicykla trochu kopne. Tlmič Monarch tu však skvelo pomáha tieto efekty minimalizovať a Bronsona skrotiť, kde sa to len dá.


Karbón to nie je, no zvary sú pekné a úhľadné.

So 66-stupňovým hlavovým uhlom, stredom zaveseným 340 mm nad zemou a 445 mm reachom vo veľkosti L je geometria naozaj krásnym kompromisom medzi stabilitou a efektivitou. Ak dostanete skvelé plášte Maxxis Minion DHF/DHR na limity trakcie, bike vás pustí do krásne kontrolovateľného driftu. V zjazdoch namiesto toho, aby jednoducho tupo prehučal cez všetko, čo mu stojí v ceste, kombinuje hravosť so stabilitou. Dá sa na ňom sebavedomo vyrezávať klopky aj ho odrážať z každého kameňa trčiaceho nad povrchom trailu. Bronsonu sa dokonca darí veľmi efektívne ututlať relatívne vysokú hmotnosť 14,28 kg. Skvelo totiž udržiava rýchlosť a ak ju stratí, dychtivo si ide za každým šliapnutím. Na trhu, kde sa darí dostávať ceny vynikajúcich bikov na naozaj nízku úroveň, mu síce nemôžme dať príliš vysoké hodnotenie, no ak vo vás táto značka vyvoláva nejaké emócie, oplatí sa priplatiť si. Dostanete totiž jeden absolútne vynikajúci bike.

Odolný, praktický, sebavedomo stabilný, a pritom prekvapivo agilný. Jednoducho skvelá kombinácia vlastností tohto všestranného biku.
www.sportservis.sk

 

Špecifikácia

Model
Santa Cruz
Značka
Bronson Alloy R1 AM
Riadidlá
Race Face Chester
Predstavec
Race Face Ride
Brzdy
SRAM Level T
Kazeta
SRAM XG1150 - 10-42t
Kľuky
Race Face Aeffect Steel
Vidla
Fox Rhythm 150
Predný náboj
Novatec D711
Predný plášť
Maxxis Minion DHF EXO TR - 27.5x2.3
Zadný náboj
Novatec D712
Zadný plášť
Maxxis Minion DHR2 TR - 27.5x2.3
Prehadzovač
SRAM NX - 11 speed
Tlmič
Rock Shox Monarch RT
Reťaz
SRAM PC1110
Ráfiky
WTB STP i23 TCS
Sedlovka
Race Face Ride
Radenie
SRAM NX - 11 speed

Aktuality

17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu