Ráfiky – solídny základ každého kolesa
Materiál
Na výrobu ráfikov sa používajú dva základné materiály – karbón a hliník, resp. dural. Konkrétne zloženie duralovej zmesi má vplyv hlavne na tuhosť a pevnosť ráfiku. Nemenej dôležitým faktorom určujúcim výsledné vlastnosti produktu je tvar a technológia výroby a spracovanie či použitie nytov.
Karbonové ráfiky vyhrávajú nad hliníkovými hlavne v kategórií tuhosti a váhy (aj keď to nie je pravidlom). Naopak absolútne najväčšou nevýhodou karbonových ráfikov je cena. Cenovo kvalitné ráfiky pohybuje od 10 tis. Kč za kus. Dajú sa kúpiť aj výrazne lacnejšie varianty, najmä na ázijských predajných weboch. Kúpa takých ráfikov je ale mačkou vo vreci. Či už vyberáme ráfiky odkiaľkoľvek, mal by nás zaujímať počet vrstiev karbónovej pleteniny (aspoň 6-7). Na ráfiky môžu byť použité aj ďalšie povrchové úpravy ako ochrana pred mechanickým poškodením.
Typy
Najzákladnějšie delenie typov ráfikov je na jednostenné a dvojstenné. Tu sa určuje, koľko má ráfik horizontálnych stien. Dvojstenné ráfiky sa často nesprávne označujú pojmom dvojkomorové. Dvoj alebo viackomorové ráfiky sú v skutočnosti druhom dvojstenných ráfikov, kedy je vnútorný priestor ráfiku ešte viac rozčlenený tak, aby bola dosiahnutá vyššia pevnosť.
V poslednej dobe sú na vzostupe v obľúbenosti tzv. tubeless ready ráfiky alebo ráfiky pre bezdušový systém. Tieto ráfiky sú síce prispôsobené pre použitie bezdušového systému, môžu byť ale použité aj klasicky s dušou a plášťom. Naopak to ale nie je možné.
To, že sú ráfiky pre diskové a véčkové brzdy, snáď nie je nutné ďalej rozvádzať.
Vnútorná a vonkajšia šírka
Tento rozmer je rozhodujúci pri výbere šírky plášťu. Preto je niekedy dobré ísť na to naopak – podľa šírky plášťa vyberať vhodný ráfik.
Súčasným trendom je použitie tzv. plus size modelov ráfikov. U starších modelov bicyklov sa ale môže stáť, že konštrukcia rámu bicykla nie je určená na použitie širokého obutia a nie je možné si takto jednoducho vytuningovať starší bicykel novými výpletmi.
Tvar
Na trhu je ohromné množstvo rôzne tvarovaných ráfikov a platí, že tvar je často len otázkou preferencie zákazníkov. Populárne sú aktuálne vysoké ráfiky nielen u cestných bicyklov, ale aj pre mestské biky. Vysoké ráfiky vyzerajú efektne, a vďaka svojmu tvaru sú aj aerodynamickejšie. Nevýhodou je vyššia hmotnosť.
Čím ďalej, tým častejšie je možné stretnúť sa aj s asymetrickými ráfikmi. Tieto ráfiky sa používajú hlavne u diskových kolies na dosiahnutie rovnakého napnutia lúčov na oboch stranách výpletu a tak dosiahnutie vyššej tuhosti a trvanlivosti.
Váha
Po prečítaní článku na internete môže čitateľ nadobudnúť dojem, že nízka váha je hlavnou vlastnosťou kvalitných výpletov. Pravda je taká, že to neplatí vo všetkých prípadoch. Pokiaľ jazdec koleso často prenáša, z akéhokoľvek dôvodu, alebo často zastavuje a následne sa rozbieha, potom váha je to, čomu sa oplatí venovať pozornosť. Pokiaľ je ale cieľom rýchlosť, potom hrá dôležitejšiu rolu aerodynamika ako váha. Každý cyklista je originál a jeho štýl jazdy je jedinečný. Preto ťažko hľadať všeobecné pravdy platiace pre všetkých.
Povrchová úprava
U farebných ráfikov bývajú použité špeciálne tenkovrstvové laky, niekedy prášková farba (komaxit) a najčastejšie eloxovánie. Elox posilňuje prirozenú oxidáciu hliníku a jeho mikrotenká vrstva má dobrú koróznu odolnosť a oteruvzdornost. Medzi ďalšie možné vzhľadové úpravy patrí kartáčovánie, leštenie, pieskovánie a ďalšie.
Pre správny výber konkrétneho modelu je potrebné vziať do úvahy ešte mnoho ďalších faktorov – váha jazdca, štýl jazdy, množstvo prejdených kilometrov za rok, ale aj očakávánia a doterajšie skúsenosti. Pokiaľ chcete zažiť nový pôžitok z jazdy, napíšte na wheels@biquest.eu
Viac čítajte na našom blogu: http://www.biquest.eu/cz/