Jazda na bicykli v noci!
Je tu obdobie dlhých tmavých večerov a len o niečo svetlejších dní. To ale neznamená, že máte zavesiť bicykel na klinec a váľať sa po práci doma pred telkou. Znamená to len to, že vám už na chodníčkoch nebude nikto zavadzať. Prečítajte si teda naše rady, kúpte si jedno-dve svetlá a užite si jazdenie za svitu mesiaca!
Ako používať svetlá – Nastavte ich správne
Svetlá na riadidlách – Na riadidlá či o predstavec sa dá uchytiť väčšina s vetiel, a práve tam by malo byť vaše primárne svetlo. Pre najlepší rozptyl svetla ho namierte 10 – 15 metrov pred seba.
Svetlo na helme – Lúč svietiaci z hlavy je mimoriadne dobrým doplnkom k veľkému svetlu na riadidlách. Svetlo bude smerovať tam, kam vaše oči, čo sa hodí napríklad v zákrutách, alebo keď potrebujete rýchlo preveriť strašidelný zvuk z lesa.
Nastavenia – Pri pomalých presunoch po asfaltkách aj lesných cestách používajte čo najslabší režim svietenia. Plný výkon a baterku si ušetrite až na traily, ktoré si chcete užiťv rýchlejšom tempe.
Zadné svetlo – Pri presunoch cez mesto používajte aj červené zadné svetlo – blikačku. V lese ho pokojne vypnite, no uistite sa, že nie je pred návratom späť domov zašpinené od blata.
Kde jazdiť v noci?! Značené a dobre známe cestičky! V noci všetko vyzerá úplne inak a stratiť sa dá aj na vašich obľúbených trasách. Pravdepodobnosť je tu však oveľa menšia, ako keby ste sa vybrali niekam, kde to vôbec nepoznáte. Ak sa chystáte do tmy vyraziť prvýkrát, je dobré pridať sa ku skupine cyklistov. Zaraďte sa medzi nich, vpredu vám budú ukazovať cestu a zozadu na vás dávať pozor.
Cez mesto – Malé zapadnuté uličky a dlhé chodníky sú ideálnym miestom, kde sa oboznámiť s tým, ako vaše svetlá hádžu tiene na prekážky. Len dávajte pozor na chodcov!
Základná výbava do noci
Ruksak – Do tmy sa zbaľte rovnako ako cez deň. Nezabudnite si vodu, základné náradie a náhradnú dušu – lepiť defekt potme sa vám nebude chcieť. Pribaľte si do ruksaku aj teplú čiapku a zopár vrstiev na prezlečenie. V lese je väčšia zima ako v meste, najmä ak musíte kvôly niečomu dlhšie stáť.
Balíček prvej pomoci – Ak ste si ho ešte nekúpili na každodenné jazdenie, máte ideálnu príležitosť. V noci sa dá spadnúť z bicykla oveľa ľahšie, tak buďte pripravení. Nabitý telefón! Nevyrážajte do lesa s 10 percentami na baterke. Nie lenže nebudete mať ako zavolať pomoc, no prídete aj o svetlo na telefóne a prístup k online mapám.
Záložné svetlo – Ak nemáte záložné predné svetielko, hoďte si do ruk saku aj náhradné batérie, ktoré pasujú do svetla čo bežne nosíte na riadidlách. Ak sa na cyklo jazde zdržíte, nestane sa vám, že budete musieť ísť domov v úplnej tme.
Sťahovacie pásky a izolačka – Svetlá trčia do priestoru a tak sa ich úchyt aj pri menšom páde ľahko zlomí. Pri jazde po hrboľatom teréne môže svetlo z držiaka vypadnúť. Poistite si ho pred jazdou izolačnou páskou alebo „eskapáskami“.
Kamarát(ka)! Z logických dôvodov je jazdiť v noci osamote nebezpečné. Nie je to ani taká zábava. Pribaľte si so sebou aj kamarátku alebo lepšie, kamaráta, čo zvládne aj opravu defektu! Ak ste ešte nikdy nejazdili v nočnom teréne, budete prekvapení, ako dokáže noc ovplyvniť vaše zmysly a vnímanie okolia.
Držte sa týchto štyroch jednoduchých pravidiel!
1. Zvyknite si na tmu – Predtým, než sa z parkoviska vydáte do lesa, vypnite všetky svetlá a dajte pár minút možnosť očiam zvyknúť si na tmu.
2. Pozor na hlavu – Keď budete prechádzať popod nízko visiace konáre, skloňte hlavu o niečo viac, než sa vám zdá nutné. V tme sa výrazne mení vaše vnímanie hĺbky a vzdialenosti.
3. Deľte sa o svetlo – Ak jazdíte v skupine, nechajte si medzi sebou rovnomerné rozstupy. Len s pár ďalšími kamarátmi dokážete vytvoriť dlhý svetelný tunel, v ktorom sa vám bude jazdiť ako za dňa.
4. Očakávajte neočakávané – Nočné živočíchy majú až prekvapivo radi hocičo, čo robí z noci deň (napr. vaše svetlo), a tak sa nezľaknite, ak pred vás vyskočí srnka, alebo vás príde pozdraviť jazvec.
BOZP (Bezpečnosť a Ochrana Zdravia pri Práci)
Reflexné oblečenie – Oblečte si bundu s reflexnými prvkami, alebo si aspoň na ramená a ruksak pripnite zopár reflexných pásikov, ktoré zoženiete za pár eur. Nie je to len kvôli autám… Ak náhodou spadnete a stratíte vedomie, ľahšie vás nájdu.
Plne nabité svetlá – Poznajte dĺžku svietenia svojich svetiel a nezabúdajte, že výdrž batérie negatívne ovplyvňuje nižšia teplota vonku.
Sklopte svetlá – Ak sa presúvate po ceste, prepnite svetlo do slabého režimu alebo ho trochu viac sklopte k zemi. Moderné svetlá sú prekvapivo silné a dokážu oslniť šoférov rovnako ako diaľkáče.
Zdôverte sa niekomu – Vždy dajte niekomu vedieť kam idete a kedy sa asi vrátite. Ideálne však je nikdy v noci nejazdiť sám.
Záložné svetielka – Hoďte si do ruksaku jedno-dve lacné záložné LED svetielka, s ktorými sa aspoň vymotáte z lesa, ak sa vám vybijú primárne svetlá. Jazdite len známe trasy.
Nikdy sa v noci nevydávajte na prieskum niečoho, čo nemáte najazdené za dňa. Krajina vyzerá v tme úplne inak a stratiť sa dá naozaj ľahko. Hovoríme z vlastnej skúsenosti.
Potrebujete nové svetlá? V poslednom čase sme testovali tieto dve:
- BBB Scope 1300, 230 € – www.bbbcycling.sk
- Extrémne jasné svetlo s externou batériou, ktorá sa dá použiť aj na dobíjanie telefónu.
- Fenix BC30, 100 € – www.kronium.cz
- Veľmi výkonné svetlo na rajdy so zabudovanou batériou a diaľkovým ovládaním na dosah palca.