DLHODOBÝ TEST: Specialized Enduro Elite Carbon 650B UPDATE

Polovica sezóny je úspešne za nami, je čas zhodnotiť prvé mesiace užívania karbónového Endura.

Na správnom základe

Spešl stavil na výbavu od Sramu a vlastné doplnky, pričom sa jedná o veľmi schopný mix komponentov. Výhradu máme len k 60 mm predstavcu s výrazným riseom a poddajným kolesám. Predstavec aj rajdy some kvôli testovaniu menili hneď neikoľko krát. Napokon sa nám potvrdilo, že kombinácia 780 mm rajdov a 50 mm predstavca je na Enduro ideálna. 24/28 špíc je však na bike tejto kategórie a tiež určenie, skutočne málo. Pri agresívnom jazdení a preťaženiach totiž kolesá citeľne prepružujú. Rám je konštrukčne veľmi pevný, preto zhoršené ovládanie a presnosť riadenia okmažite pocítite. Mäkké kolesá tu predstavujú skutočne zbytočný kompromis. Obutie taktiež nepatrí k najpriľnavejším kúskom, aj keď na suchom podklade sú plášte veľmi rýchle. 30-zubový prevodník je pomerne malý, a ak radi šliapete do pedálov aj dolu kopcom, nebude vám stačiť (opak platí v stúpaniach). Toto je dôležité upozornenie najmä pre pretekárov. Ak máte s Endurom v pláne aj súťažiť, výmena prevodníka za väčší je nevyhnutnosť. Odpruženie funguje dobre, no tlmič sa výrazne prepadáva do zdvihu, preto sme ho museli jazdiť s dosť vysokým tlakom.

Aj v "najtvrdšom" kompresnom režime sa celý bike mierne pohupuje, čo dokáže nenormálne liezť na nervy obzvlášť pri dlhšom šliapaní. Enduro sme však skúsili aj s inými tlmičmi a musíme povedať, že zmena k lepšiemu tam bola citeľná. Vidlica Lyrik RC poskytuje dostatok opory a to aj pri silných nárazoch a prudkom brzdení. Ide však o pomerne jednoduchú vidlicu, ktorá síce funguje obstojne, no pokročilejšie nastavenia na nej budete hľadať márne. Odporúčame ju tiež rovno vyplniť dodávanými tokenmi - je potom citeľnw progresívnejšia. Napriek tomu, že bike má zdvih 170/165 mm a nepatrí k najľahším, do kopca ide prekvapivo dobre a dokáže udržať rýchlosť aj na rovinatých trailoch. Máme ho len pár mesiacov a na konečné závery je priskoro, no už teraz máme s Endurom na konte viacero prekvapivo dobrých výsledkov aj na šlapavých segmentoch. Geometria je zvolená dobre aj keď reach (450 mm) by sme prijali o niečo dlhší. Na druhej strane hlavový uhol 65,5° a kratučká zadná stavba 425 mm sa blížia ideálu.

Ostrielaný hráč

Enduro si vychutnáva rozbitý a terén a znesie aj zjazdové trate v bikeparkoch. Práve na náročných tratiach sa cíti najlepšie a naplno ukazuje svoj potenciál. Bike dobre drží stopu, je agilný v zákrutách a skoky mu nerobia žiaden problém. Jedná sa o jeden zo skutočne najuniverzálnejších bikov ktorý vás nesklame na žiadnom type trailov. A práve to nás prekvapilo doteraz asi najviac. Má síce obrovský zdvih, no my si ho vieme vychutnať aj na plytkých trailoch v okolí Bratislavy. A to v plnej miere. Enduro rozhodne nie je lenivým bikom, na akom sa povozíte akurát v bikeparku a všetko ostatné je nepríjemným utrpením. Tento bike je totiž presne tým, čo napovedá jeho názov aj keď je pravdou, že najlepšie sa cíti pri jazde dolu kopcom. Znesie skutočne veľa a čapy pevne držia, aj keď zadná oska sa v rozbitom teréne zvykne pomerne často uvoľnovať – ak nechcete zlikvidovať koleso/rám radšej ju občas skontrolujte. Enduro čaká ešte veľa testovania, no zatiaľ môžme povedať, že do bodky plní to, na čo bolo určené.




FOTO: Martin Matula
www.specialized.com

Buďte s nami v kontakte

Komentáre