Dlhodobý test: Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B UPDATE II

Sezóna sa nekompromisne blíži ku svojmu koncu a s ňou aj dlhodobý test Stumpyho. V predošlých dieloch tohto testovacieho seriálu som sa venoval jeho silným a slabým stránkam. Zároveň som zisťoval aký terén/typ trailov mu sedí najviac a kde sa dá naplno využiť jeho potenciál. V druhej časti sezóny som sa teda rozhodol, že Stumpjumer dostanem mimo jeho komfortnej zóny.

Na doraz
Znamená to asi toľko, že okrem enduro pretekov som na ňom jazdil aj tratiach/miestach kde dostáva „malý" bicykel viac ako zabrať. Len pre príklad – bikepark Malinô brdo, zjazdová trať na Kubínskej holi, bikepark Košútka, kde majú famóznu DH trať (na ktorej sa myslím išlo aj jedno z kôl SPDH), či trate v rakúskom Saalbachu. „X-lajna" bola nesmierne výživná, najmä keď sa snažíte naháňať s chalanmi na zjazďákoch... Samozrejmosťou je jazdenie v Kálnici, kde som Stumpyho na veľkých skokoch učil lietať a bikovačky na trailoch po celom Slovensku. Takéto počínanie si vyžadovalo jednu malú zmenu, resp. úpravu – vidlicu (presnejšie jej patrónu) sme so Šmerďom (www.susp-clinic.sk) upravili na zdvih 160 mm - oproti 15 centimetrom, ktorými je štandardne vybavená. Obával som sa, že táto úprava zmení jazdné vlastnosti biku (keďže trochu mení geometriu), no bol som veľmi príjemne prekvapený. Centimeter naviac vpredu na náročných tratiach pomohol a okrem toho o niečo položil hlavový uhol a mierne bike vpredu natiahol, čo mu najmä v strminách a obzvlášť rozbitých úsekoch citeľne pomohlo. Biku však zostal veľmi hravý prejav a rýchla akcelerácia – pre mňa osobne win-win setup, osadenie „stošestedesiatky" môžem iba odporučiť. Okrem toho som konečne nahodil 50 mm predstavec, čo malo za následok výrazne lepšie a presnejšie ovládanie ako v prípade normálne osádzanej 60-ky s pomerne výrazným rise-om. Žiadne iné zmeny neboli nutné.

"Flat pedals, win medals!" alebo teda, Stumpy na bedni - po prvý krát a hneď na najvyššej priečke. Na enduro pretek v slovinskom Bovci budem spomínať v dobrom, napriek dažďu od začiatku až do konca.

Prekvapivo veľa znesie
Pri predstavení biku v tomto dlhodobom teste som sa najviac „bál" o niektoré komponenty. V prvom rade to boli kolesá. Tie sú super-ľahké a rýchle, no 24 špicový výlet vpredu a 28 drôtov vzadu sú vhodné z môjho pohľadu skôr na rekreačné jazdenie, ako na agresívnu jazdu v bikeparku. Prekvapivo, kolesá vydržali. Nedá sa povedať, že by boli bez škrabanca, ale ráfiky nepraskli, nemajú výraznejšie prevalenia, a kolesá sú bez osmičiek. Z hľadiska pevnosti im nesmierne pomohlo zanitovanie spojov špicí – ak pod vami kolesá zvyknú trpieť, odporúčam to určite vyskúšať. Torzná tuhosť sa zvýši do tej miery, že pri jazde si ju okmažite uvedomíte (najmä pri prejazde zákrut, preťaženiach, alebo pod iným náporom). Samozrejme, náboje dostali adekvátny servis – už v polovici sezóny sa blato, voda a iná špina postarali o to, že oska sa pretáčala len sťažka. Nič však nebolo nutné vymieňať – vnútornosti stačilo vyčistiť a premazať. Ďalším chúlostivým komponentom na dnešných bikoch býva teleskopka. Musím povedať, že keď po prvých týždňoch jazdenia chytila Command Post iRcc miernu vôľu, očakával som, že sa jej „stav" bude iba zhoršovať a čoskoro bude vyžadovať servis. Prešli mesiace a sedlovka stále bezchybne funguje. Nezasekáva sa, reaguje okamžite a dá sa na ňu 100%-ne spoľahnúť. Nebola servisovaná a nebyť vaklu (ktorý sa však nezväčšuje) niet jej, čo vytknúť. Rám vydržal všetko, bez akýchkoľvek (nepríjemných) zvukových prejavov, čo by sa dnes dalo prirovnať pomaly k zázraku. Vidlica aj tlmič bez problémov, nakoľko však boli upravované a pomerne často servisované, ťažko hodnotiť ich sériové vlastnosti.

qr5a9929.jpg
qr5a9922.jpg
Vidlica bola upravená na zdvih 160 mm, čo z môjho pohľadu biku pomohlo. Sedlovka napriek malému vaklu (ktorý sa prejavil hneď na začiatku) dodnes funguje bez servisu a "straty bodu".
qr5a9930.jpg
Správny kokpit pre moju maličkosť - 780/50 mm.

Pohon a radenie boli OK a to aj napriek tomu, že pätka je pozobýhaná v takej miere, že len čakám kedy sama odpadne. Tá je však „spotrebným materiálom" a keďže sa ohla, zachránila šalter, ktorý stále funguje ako má. Kazetu som zodral viac ako som očakával – nejde o práve lacnú položku, no po sezéne by si určite zaslúžila výmenu. Karbónové kľuky sú síce mäkké a poddajné, no vydržali bez straty bodu, rovnako ako stredové ložiská. Plášte a brzdové obloženie, odvzdušnenie bŕzd a základný servis nerátam ako zničený materiál/teda chybu výrobcu alebo samotného modelu – je to bežná údržba, ktorú vyžaduje pre normálne fungovanie každý jeden bike. Jediná vec, ktorú som musel meniť, boli keramické brzdové piestiky v zadnej XT brzde, keďže v Alpách praskli. Výbavu Stumpjumpera FSR Expert teda môžem hodnotiť nadmieru pozitívne. Výrobca zvolil veľmi dobre – výbava je ľahká, spoľahlivá a až prekvapivo odolná aj pri jazdení, na ktoré nie je úplne určená.
qr5a9916.jpg
qr5a9906.jpg
Pätka dostala poriadne zabrať, no zachránila šalter. Piestiky v zadnej brzde po rakúskom besnení praskli - jednalo sa o jediný komponent, ktorý som úspešne zlikvidoval.

Do voza aj do koča
Stumpjumper FSR má niekoľko vlastností, ktoré sa počas tesovania naplno ukázali. Prvou z nich je to, ako dobre sa na biku šliape do pedálov. To je samozrejme dané geometriou, hmotnosťou rámu, aj komponentami. Spočiatku som mal pocit, že geometria by mohla byť zvolená o niečo agresívnejšie, no teraz musím uznať, že by som ju nijak výrazne nemenil. Krátka zadná stavba, vynikajúci prenos energeie zášlapov do pedálov a takmer ideálne zvolený posed majú totiž za následok, že aj ja, (čo jazdím 90% času na voľnákoch) som dokázal ísť do stúpaní výrazne rýchlejšie ako som zvykol. Zlepšovať PR-ka (presonal records) na segmentoch do kopca totiž rozhodne nepatrí medzi moje silné stránky. Preto som sa rozhodol požičať bike aj niekoľkým ďalším bikerom v mojom okolí - títo moju ponuku okamžite prijali, kto by predsa nechcel vyskúšať novú hračku, že áno... Všetci potvrdili, že vzhľadom na to, že Stumpy má pod zadkom 150 mm zvdihu, do kopca pripomína skôr bike s nižším zdvihom. Pochvala pre Specialized.

image3.PNG
image4.PNG
image5.PNG
Je to raketa - Strava neklame.


SWAT doors, držiak na fľašku, a rám ktorý nevydáva zvuky ani za blata, po umývaní, pri brzdení, či nakladačkách na trailoch.

Ďalšou vecou, ktorú nemôžem opomenúť je SWAT systém. Na ten som si zvykol až do tej miery, že mi na každom ďalšom biku chýbal. Všetky veci máte pekne pokope na biku. Vypichnem odkladací priestor v ráme na dušu/pumpu, rýchlospojku reťaze skrytú v hlaváku, pevný držiak fľaše a samozrejme integrovaný multikľúč. Nič viac totiž na bežné jazdenie neprotrebujete. Odpadá tak nutnosť nosiť veci vo vreckách/batohu a najmä nutnosť myslieť pred jazdou na všetko potrebné. Skrátka vezmete bike z garáže a idete jazdiť. Praktické, jednoduché, spoľahlivé a užívateľsky bezproblémové. Pre mňa osobne skvelá vychytávka, ktorú som ocenil stále viac, napriek tomu, že som bol spočiaktu pomerne skeptický.

Viac ako trail bike
Ako som už viackrát povedal, najväčším prekvapením bol prejav biku pri agresívnej jazde na trailoch, DH tratiach, či enduro „stejdžoch". Stumpjumper FSR je nesmierne konštrukčne pevný rám – predný trojuholník ostáva tuhý aj pri nápore a „páčení" do širokých rajdov, vďaka čomu je ovládanie vynikajúce – bike dostanete presne do tej stopy, do ktorej chcete. Mnohé karbónové rámy majú s týmto problém – ak sú totiž ľahké, zväčša sú dosť poddajné práve v oblasti hlaváku. Hliníková zadná stavba taktiež nesklamala. Je krátka, dokonca extrémne (420 mm), takže bike je obratný, ľahko ide do manuálu a do vzduchu ide akoby bez pomoci. Práve obskakovanie prekážok a vôbec skákanie všetkého, čo na trailoch nájdete je na Stumpym doslova návykové. Bike je predvídateľný, nekope na predok, ani „do sviečky" a nebojí sa ani väčších skokov (nad 8 metrov).

Je možné, že ak radšej stojíte nad stredom biku a radi odtrhávate zadné koleso do driftov, krátka zadná stavba vám nebude vyhovovať až do takej miery, no ja som si zvykol pomerne rýchlo a teraz, ku koncu sezóny môžem povedať, že už by som dlhú zadnú stavbu na trailbiku nechcel. Napriek tomu, že zadná stavba nemá výstuhu, nezaznamenal som, že by sa krútila, čo sa zvykne pri mojej hmotnosti a štýle jazdenia okamžite prejaviť.
qr5a9924.jpg
qr5a9921.jpg
Kazeta by si už zaslúžila vymeniť - inak je bike po mesiacoch používania bez škrabanca, na stále funkčných pôvodných komponentoch.

Predčasné ukončenie
Napriek tomu, že vonku panujú ideálne podmienky (dokonca lepšie ako počas augusta) na jazdenie a ja som dúfal, že stihnem ešte Schladming a zopár enduro pretekov v Čechách, test som musel predčasne ukončiť. Pri jednom z výjazdov sa mi stala osudnou povestná „posledná jazda" v DEMA bikeparku v Kálnici. Jazdilo sa super, no posúvanie limitov a okresávanie sekúnd si vybralo svoju daň. Zahral som si pin-ball medzi stromami, vyletel z biku a dopadol na zvrtnutý členok. Výsledkom je trieštivá zlomenina členkovej kosti a dlhé mesiace rekonvalescencie. Bike teda musím vrátiť o niečo skôr ako som mal v pôvodnom pláne. A rovno môžem povedať, že mi bude chýbať. Tých 5 mesiacov takmer každodenného jazdenia ma o jeho kvalitách dokázalo presvedčiť, takže vracať ho budem s ťažkým srdcom.
image1.JPG
image2.JPG
Trieštivá zlomenina členkovej kosti znamenala koniec testovania.

Verdikt
Specialized Stumpjumper FSR Expert bol veľmi pozitívnym prekvapením. Spája v sebe toho veľa z „oboch" svetov. Ak radi jazdíte na trailoch, 150/150 mm vám absolútne postačí, pričom sa nebudete trápiť ani do náročných stúpaní – bicykel výborne akceleruje, drží si rýchlosť a poskytuje jazdcovi pohodlný posed. Aj keď sa jedná o trail bike, znesie poriadnu záťaž úrovne rozbitých DH tratí. Samozrejme pri podobnom jazdení musíte počítať s tým, že všetky komponenty budú odchádzať rýchlejšie ako pri bežnom trailovom jazdení. Tu treba pochváliť samotný rám. Okrem dobre zvolenej geošky je totiž skutočne ľahký a pevný. Za túto kombináciu sa však platí a to nielen v prípade Specializedu, ale u každého jedného výrobcu – cena biku potom nie je až takým prekvapením. Od Spešlu sme očakávali na novom Stumpjumperi FSR najmä dve veci – geometriu špeciálne upravenú pre rozmer kolies 650B a (oproti modelu 2015) kratšiu zadnú stavbu. Splnili obe „požiadavky" a pridali systém SWAT Door, ktorý sa ukázal užívateľsky veľmi praktický. Bike fungoval počas celého testu bezchybne a osadené komponenty vydržali aj poriadne tvrdé zaobchádzanie. Vymenil som len kokpit – mám to rád krátke a široké, nie dlhé a úzke. Tu však ide o osobnú preferenciu každého jazdca. Nič iné počas testu „neodišlo", čo o kvalite osadenej výbavy hovorí samé za seba. Stumpjumper FSR kúpite aj v 29" verzii, postavený na plusových plášťoch s označením 6Fattie a taktiež v ženskom variante s názvom Rhyme. Vyberiete si teda presne podľa predstáv a jazdeckého štýlu. Ja môžem Stumpjumper FSR Expert 650B iba odporučiť, bola to s ním (aj keď skrátená) vynikajúca sezóna.

www.specialized.com

Buďte s nami v kontakte

Prečítajte si aj...

Komentáre