FOTOTEST: Canon EOS 80D + objektív EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Kombinácia v znamení rýchlosti a dobrých videozáberov


Canon označuje rôzne úrovne svojich zrkadloviek podľa desiatkovej sústavy. Kým stovky a tisícky predstavujú modely pre začínajúcich používateľov zrkadla, jednotky sú určené pre tých, ktorí to už s fotkou myslia vážnejšie , a vysoká vstupná investícia má potenciál vrátiť sa im na honorároch. Desiatky?

Tie sú niekde v strede , a ako také majú potenciál ponúknuť to najlepšie z oboch kategóriíi – výkon takmer ako z najvyššieho radu, no za podstatne nižšiu cenu. Nová zrkadlovka 80D je, pochopiteľne, priamym nástupcom 70D-čky predstavenej pred dva a pol rokom a vylepšuje toho naozaj dosť.


Výrazný pokrok

Srdcom novej hračky je 24,2-megapixelový senzor s procesor DIGIC 6 – to sú rovnaké hodnoty ako na výrazne lacnejších dvojčatách 750D a 760D, ktoré sme testovali v poslednom minuloročnom čísle. Tam však všetky podobnosti končia. Kľúčovými pojmami sú hlavne rýchlosť a presnosť a tam už vyhráva na celej čiare ako nad spomínanou dvojicou, tak nad svojiím predchodcom a prekvapivo aj nad mnohými drahšími modelmi.

Zrejme najvýznamnejším parametrom je tu dual pixel senzor ponúkajúci fázové ostrenie, ktoré je rýchlejšie a presnejšie ako kontrastný systém používaný na lacnejších zrkadlovkách. Vôbec druhýkrát v portfóliu Canonu je tu možnosť kontinuálneho ostrenia na pohybujúci sa objekt pri fotení – niečo, čo nenájdete ani na absolútnom tompodeli EOS - 1Dx.

To v praxi znamená, že na displeji stačí ťuknúť na pohybujúci sa objekt a foťák ho bude sám sledovať, kým sa bude nachádzať v hraniciach displeja, a to dokonca aj po stlačení spúšte a sekania jednej fotky za druhou. Hoci má tento systém potenciál znížiť nároky na pevné ruky a roky praxe fotografa, vo svojej aktuálnej podobe si s rýchlym jazdcom mihajúcim sa pomedzi stromy častokrát nevie poradiť a stráca ho. Pre ostrú fotku je tak stále oveľa istejšie spoľahnúť sa na rýchly prstoklad a ostriaci bod zameraný presne na jazdca.

V tom nová 80D-čka výrazne predčí prekonáva svojho predchodcu. Ostriacich bodov je tu dokopy slušných 45, čo je viac ako dvojnásobný nárast. Všetky z nich sú rýchlejšieho krížového typu, a ten stredný má podľa Japoncov schopnosť presne zaostriť aj pri naozaj limitovanom osvetlení, ktoré marketingové oddelenie značky poeticky nazýva svitom mesiaca pri splne.

Je trochu škoda, že oproti vyšším modelom zostáva 80D-čka ukrátená o praktickejší joystick na ich rýchly výber, a vyžaduje o jeden krok navyše – stlačenie na to určeného malého tlačidla pri spúšti.


Na fotky aj videá

Ergonómia ovládania je však stále podobnejšia s vyššími modelmi než s tými amatérskymi. Telo v tejto cenovej úrovni ešte nie je z kovu, no polykarbonát pôsobí robustnejšie a kvalitnejšie ako u pri lacnejších modelochv a je utesnený voči proti vlhkosti a prachu, hoci predtým, než ho veselo vytiahnete v daždi, je dobré overiť si rovnaké parametre aj u pri objektíveu.

Výklopný dotykový displej sa objavuje na čoraz viac modeloch a kvôli nemu sú prepracované aj lokality portov, o ktoré pri otáčaní nezavadí. Medzi nimi nájdete aj výstup na slúchadlá pre monitorovanie hladiny zvuku pri natáčaní videa. Práve pohyblivé obrázky patria k silným stránkam nového foťáku: Video v rozlíšení 4K tu budete hľadať márne, no potešujúci je aspoň nárast framerate na 60 fps pri Full HD pre plynulejšie spomalené zábery.

V mene plynulosti sa nesie aj nastaviteľná rýchlosť autofocusu pri natáčaní videa, s ktorou sa dá predísť náhlym zmenám ostrosti záberu – a tie dokážu byť so sklom, ktoré sme testovali tiež, naozaj bleskurýchle. Slovo kitový objektív je síce v profesionálnych kruhoch niečo ako nadávka, no nové sklo EF-S 18-135 mm predávané spolu s 80D-čkou predsa len má čím urobiť dojem.

Narába s rovnakým kľúčovým pojmom rýchlosti ostrenia a vnútri nájdete nový motor Nano USM, ktorý by podľa Canonu mal ostriť 2,5-, resp. 4,3-krátx rýchlejšie ako v súčasnosti používaný STM – a najmä úplne potichu, a tak nežiaduci mechanický hluk nezachytí ani zastavaný mikrofón. Na kitový objektív má naozaj široký rozsah ohnísk, a aj keď kvôli pre crop factoru nepôsobí krátky koniec nijako obzvlášť širokouhlo, rovnaká základná geometria z neho urobí na 135 mm ohnisku skutočný teleobjektív. Ako jeden univerzálny objektív na fotenie športu dokáže uspokojiť.


Adaptér Power Zoom PZ-E1

Škatuľka, ktorá sa pripína na spodok skla, je jednoduchým a relatívne lacným kúskom techniky, ktorý má za úlohu vyňať z rovnice ťarbavé pohyby ľudských rúk a nahradiť ich hladkým mechanickým zoomovaním objektívu. S dvoma rôznymi rýchlosťami zoomovania na výber, ovládanými tlačidlami na boku či dokonca prostredníctvom smartfónovej appky dokáže plynulo priblížiť či vzdialiť natáčaný objekt.

Hoci je predstavovaný spolu s týmto kombom, dokúpiť sa dá samostatne a za relatívne nízku cenu. To, či pre vás má zmysel, už musíte zvážiť sami, no na nás po počiatočnom skepticizme, rozhodne urobil dojem. Jeho pohyb je krásne plynulýy s postupným štartom aj zastavovaním a dokáže aj roztrasenému videu natáčanému z rúk dodať zaujímavejší a profesionálnejší charakter.

Jediným negatívom je výrazné bzučanie pri jeho obsluhe, ktoré zachytáva aj zabudovaný mikrofón na foťáku. Pozrite si krátke ukážkové video, ktoré sme s jeho pomocou natočili.


Názor testera

„Dôvod, prečo v testoch foťákov vyzdvihujeme najmä ostrenie, je jednoduchý – mountainbiking je rýchly šport a nároky na techniku sú veľké. Aj tú najkrajšie skomponovanú fotku s mega trikom môžete rovno vymazať, ak je čo i len trochu neostrá. Práve na tomto poli 80D-čka s novou 18-135-kou miesto na karte nešetrí.

Kým s naposledy testovanými foťákmi 750D a 760D som sa pri ostrení trochu vytrápil, 80D-čka bola dostatočne rýchla na to, aby som sa mohol venovať sa iným aspektom fotky. Šikovnosť fotografa však v prípade rýchleho bikera v lese stále zostáva ako istejšie riešenie oproti plnej kontrole foťáka nad ostrením.

Celkovo ponúka 80D-čka zaujímavý mix vlastností pre fotografov aj videografov a testované sklo funguje ako dobrý základný stavebný kameň v budúcom arzenáli rôzne špecializovaných objektívov." Stifler

Pri maximálnom nazoomovaní je zo skla skutočný teleobjektív s pekný m rozostrením pred aj za objektom

  • Clona: f/5,6
  • Uzávierka: 1/400s
  • Ohnisková vzdialenosť: 135 mm
  • ISO: 1600

Bleskurýchlemu sklu sa podarilo zaostriť aj na jazdca, ktorý sa v diaľke náhle vynoril spoza stromov

  • Clona: f/5,6
  • Uzávierka: 1/320 s
  • Ohnisková vzdialenosť: 101 mm
  • ISO: 1250

Na najkratšom ohnisku je zorné pole širšie, no stále bez viditeľnej deformácie

  • Clona: f/5,6
  • Uzávierka: 1/500
  • Ohnisková vzdialenosť: 18 mm
  • ISO: 1600


Cena: 1189 € (telo), 499 € (objektív), 1549 € (telo + objektív), 160 € (adaptér – dostupnosť v júni)
Kontakt: www.canon.sk
Text: Filip Stifler Nagy /// Foto: Filip Stifler Nagy

Buďte s nami v kontakte

Komentáre