Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské

Ako si vybrať elektrobicykel? Cena, výkon, údržba

Za 1 000 € si kvalitný e-bike nekúpite. Investíciu do kvality vyváži takmer nulová údržba.
Biker
Ako si vybrať elektrobicykel? Cena, výkon, údržba

V 1. časti seriálu o výbere elektrobicykla vám poradíme, aký bike si vybrať vzhľadom na terén, v akom budete jazdiť, cenu, ktorú dáte za bike, a niektoré výhody elektrobicyklov. Trh s elektrobicyklami nie je našťastie taký široký ako pri klasických bicykloch. Aj tu však existujú kategórie ako horské, celoodpružené, cestné, skladacie, mestské a krosové.

E-biky vs. predpisy

Pri výbere z elektrobicyklov by ste sa mali držať tých, ktoré spĺňajú normu EAPC (Electrically Assisted Pedal Cycle). Tá upresňuje požiadavky týkajúce sa konštrukcie. Elektrobicykle majú maximálnu rýchlosť limitovanú na 25 km/h, čo väčšina elektrobicyklov spĺňa, takže môžu byť využívané legálne ako bicykel. Čokoľvek, čo nepotrebuje pedálovanie alebo má trvalý výkon 250 W motor, je pred zákonom moped alebo skúter a potrebujete vodičský preukaz, poistku a podobne.

 

Úžitok vs. výkon

Ak plánujete jazdiť iba na cestách alebo na spevnených cyklochodníkoch, hľadajte bicykle s úzkymi rýchlymi plášťami a so štandardným rozmerom kolies 700c. Na trhu nie je veľa pretekárskych bicyklov s elektromotorom, takže pod úzkymi plášťami rozumieme rozmer 30 – 40mm. V rámci elektrobicyklov na cesty nájdete úžitkové bicykle (vzpriamený posed, nosič, košík) aj bicykle zamerané na výkon (nižšia hmotnosť, športovejší posed).

 

Cestné vs. horské

Elektrobicykle určené na cestu majú širšie využitie v porovnaní s klasickými cestnými bicyklami. Zvládnu aj viacero druhov nespevnených ciest. Ani lesná štrková cesta by nemala byť pre ne problém, no tu sa už oplatí zvážiť krosový model. Ak chcete chodiť do ťažšieho terénu, poobzerajte sa po horských elektrobicykloch. Tie so širokými „traktorovými“ plášťami a s predným (niekedy aj zadným) odpružením zvládnu všetko, čo klasický horský bicykel. Ich nevýhodou je, že sú ťažšie (do 40 kg) ako elektrobicykle určené na cesty (do 25 kg).

 

Investícia vs. nízke náklady

Cena elektrobicykla je značne vyššia ako cena klasického bicykla s porovnateľnou výbavou. Môže za to motor, batérie a elektronika. Ak chcete kvalitný celoodpružený horský elektrobicykel, pod 4 000 € ho pravdepodobne nenájdete. Ak nepotrebujete špičkový stroj, okolo 2 000 € nájdete veľa slušných ponúk.

 

Motor vs. jazdec

Väčšina elektrobicyklov funguje na princípe, že pomáha cyklistovi počas pedálovania úmerne jeho sile. Čiže výkon, ktorý produkuje motor, zodpovedá výkonu, ktorý odvádza jazdec. Ovládacia jednotka na riadidlách vám dáva možnosť vybrať si, koľko „šťavy“ navyše vám motor poskytne. Nastavenia sa rôznia, zvyčajne máte k dispozícii štyri „rýchlosti“. Tá najnižšia vám zväčša pridá k vášmu výkonu približne 25 % pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300 percentám.

 

Walk vs. akceleračná páčka

Niektoré elektrobicykle majú užitočný mód „Walk“. Zvyčajne totiž motor elektrobicykla funguje, len keď točíte pedálmi. Ak však budete držať stlačené tlačidlo Walk, motor bude pracovať aj bez pedálovania. Tlačidlo je užitočné, keď potrebujete bicykel tlačiť alebo je pred vami priveľké stúpanie – značne vám uľahčí prácu. Na niektorých elektrobicykloch môžete tiež využiť akceleračnú páčku na manuálne ovládanie motora, ktorá funguje podobne ako u motocyklov. Jej stláčaním môžete ovládať a dávkovať výkon motora. Výhody oceníte pri rozbiehaní sa z miesta (napríklad na semaforoch) či v členitom teréne.

 

Špeciálne vs. klasické obchody

Elektrobicykle nie sú výsadou špecializovaných obchodov, nájdete ich aj v predajni klasických bicyklov. Najlepšie informácie však zvyčajne dostanete v špecializovanom obchode. Personál by mal mať detailnejšie znalosti o modeloch, výrobcoch, motoroch i batériách. Vždy je najlepšie navštíviť kamenný obchod a e-biky vyskúšať. Nekupujte mačku vo vreci.

 

Servis vs. výmena batérií

Väčšina výbavy elektrobicykla je rovnaká ako výbava klasického bicykla. Vďaka tomu sa údržby nemusíte nijak zvlášť obávať. Každý bežný bicyklový servis vám zvládne odservisovať väčšinu toho, čo treba. Pravidelná údržba zahŕňa čistenie a mazanie reťaze, dofúkavanie duší a počúvanie, či elektrobicykel pracuje ako vždy.

Motory sú viac-menej bezúdržbové, môže sa však stať, že v ňom bude treba vymeniť ložiská. Lithium-iontové batérie, ktoré sa používajú na väčšine dnešných elektrobicyklov, sú tiež zväčša bezproblémové. Akurát ich budete musieť raz za niekoľko rokov vymeniť, pretože ich výkonnosť sa časom znižuje. Batérie by mali mať aspoň dvojročnú záruku.

 

PREČÍTAJTE SI:

12 dôvodov, prečo si kúpiť ebike!

Ako si vybrať e-bike? Motor, dojazd, batérie

Aktuality

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

23.04.2024 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

22.04.2024 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Zavrieť reklamu